Pierwotny termin realizacji tego zamówionego w 2019 r. blisko 17-kilometrowego odcinka przypadał w marcu ub. roku.
Opóźnienie
Umowę na budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia (w trybie projektuj i buduj) podpisano 23 grudnia 2019 r. Pierwotny termin zakończenia prac przypadał na 23 kwietnia 2023 r., jednak w kolejnych aneksach do umowy stopniowo go wydłużano, obecnie do 25 kwietnia przyszłego roku.
Jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, powodem jest późniejsze niż zakładano uzyskanie decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a także brak pełnego dostępu do placu budowy, co miało wynikać z opóźnienia wycinki terenów leśnych będących w zarządzie Lasów Państwowych.
Obecnie zaawansowanie prac na blisko 17-kilometrowym odcinku nowej DK78 szacowane jest na ponad 80 proc.; podobnie zaawansowana ma być budowa obiektów mostowych.
Szczegóły techniczne
Powstające południowe obejście Zawiercia (i sąsiedniej Poręby) o łącznej długości 24,3 km ma być nowym, dwujezdniowym odcinkiem DK78, zaczynającym się przy zbudowanej w poprzednich latach dwujezdniowej obwodnicy Siewierza. Za Zawierciem DK78 przejdzie w przygotowywane w ramach programu budowy 100 obwodnic trzy nowe odcinki (i jeden planowany do przebudowy) – po granicę z woj. świętokrzyskim.
Projekt i budowę dłuższego, zachodniego fragmentu południowej obwodnicy Zawiercia – o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła za 414,7 mln zł u konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwa od marca 2022 r.
Umowny termin realizacji zasadniczej części obwodnicy Zawiercia przewidziano pierwotnie na 37 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, co oznaczałoby zakończenie budowy w kwietniu 2023 r. Po rozpatrzeniu roszczeń wykonawcy GDDKiA parokrotnie aneksowała termin.
Komentarze (0)