Ponad sześć lat temu, dokładnie 16 marca 2017 r., rząd przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce – dokument nadający kierunek rozwoju elektromobilności oraz przemysłu związanego z tym sektorem. Założonych wtedy celów nie udało się osiągnąć. 

Jako efekt wprowadzenia Planu1 w życie ustawodawca wymienił m.in. zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, wzrost innowacyjności polskiej gospodarki oraz stabilizację sieci elektroenergetycznej. Docelowo w 2025 r. po Polsce miało jeździć około miliona elektryków. Cel udało się osiągnąć jedynie w 10%: wg danych na koniec czerwca 2022 r. w Polsce było zarejestrowanych 50 990 samochodów elektrycznych2, a ogólny udział pojazdów zeroemisyjnych wynosi w Polsce ok. 0,14%2. Jak donosi Najwyższa Izba Kontroli, elektromobilność w Polsce nie jest wprowadzana tak efektywnie, jak to zakłada Plan3.

Dlaczego elektromobilność?

Potrzeba nagłego i intensywnego rozwoju elektromobilności wynika z zanieczyszczenia środowiska przez spalanie paliw kopalnych, co jest bezpośrednio związane z wykorzystywaniem samochodów ze standardowymi silnikami benzynowymi i Diesla. W latach 2014-2020 do Europejskiej Agencji Środowiska wpłynęły 994 plany ochrony powietrza, skupiające się na redukcji poziomu dwutlenku azotu (NO2) oraz cząstek stałych o średnicy 10 μm lub mniejszej (PM...