Zaczęliśmy kolejny rok. Wszyscy się zastanawiamy, co się w nim wydarzy. Weszliśmy weń pełni nadziei i obaw. Myślę jednak, że zamiast zamartwiać się tym, co od nas niezależne, powinniśmy skupić się na nas samych. Na naszych planach i postanowieniach.

Spróbujmy zadać sobie pytania o to, co chcielibyśmy osiągnąć w tym roku. Nie chcę stawiać pytań o przedsiębiorstwa, w których pracujemy, a raczej o nas samych. Jakie kompetencje i umiejętności chcemy nabyć w tym roku? Nie będę tu oceniał ani opisywał naszych indywidualnych kompetencji, lecz na podstawie wielu spotkań branżowych postaram się nakreślić kompetencje grupowe, czy też jak kto woli – społeczne, które mają największy potencjał do rozwoju.

Komunikacja

Pierwszą z nich jest komunikacja. Nie znam osobiście organizacji, w której komunikacja byłaby na takim poziomie, by nie wymagała doskonalenia. Często posługujemy się skrótami myślowymi, które znamy tylko my sami, a nasi rozmówcy niekoniecznie, do czego mają prawo. Problemem w komunikacji jest również brak słuchania. Czasami tak jesteśmy skupieni na tym, co mamy innym do przekazania, że nie słuchamy tego, co inni mówią, i dlatego, niestety dość często, zdarza się, że powtarzamy to, co inni już powiedzieli. Wówczas staje się to nudne i przestają nas słuchać.

...