Jednym z podstawowych zadań Dyrektywy 2003/54/EC z 26 czerwca 2003 r., dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 96/92/EC, jest wprowadzenie w krajach unijnych liberalizacji na rynku energii elektrycznej.

Wprowadzanie do energetyki zasad konkurencji wiąże się z realizacją postanowień zawartych w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską. Przyznanie odbiorcom prawa do wyboru dostawcy energii elektrycznej jest niezwykle ważnym elementem powstawania wspólnego rynku elektroenergetycznego. Liberalizacja w tym sektorze będzie istotnie oddziaływała na kwestie związane ze środowiskiem. Dlatego warto przyjrzeć się postanowieniom ramowej dyrektywy elektroenergetycznej, odnoszącym się zwłaszcza do zagadnień efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii.
Liberalizacja sektora energetycznego we Wspólnocie jest podyktowana przede wszystkim dążeniem do obniżenia ceny energii elektrycznej i paliw. Wprowadzenie prostych zasad wolnej konkurencji do omawianego sektora użyteczności publicznej uderzyłoby w bezpieczeństwo energetyczne oraz w środowisko przyrodnicze, dlatego też prawodawca wspólnotowy w dyrektywie 2003/54/EC wielokrotnie podkreślił, iż otwarcie rynku jest ściśle związane z uwzględnieniem zasady zrównoważonego rozwoju. Państwa członkowskie zostały zobowiązane do zachowania minimalnych jednolitych standardów w zakresie świadczenia usług i towarów w sektorze elektroenergetycznym, które dotyczą m.in....