Mija pierwsze półrocze funkcjonowania nowego systemu gospodarki odpadami, nazywanego ?rewolucją odpadową?. Jest to doskonała okazja do pierwszych wniosków i podsumowania problemów, jakie pojawiły się przy okazji wdrażania zapisów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wprowadzającej istotne zmiany mające na celu zapewnienie spójności polskich przepisów z wymogami Unii Europejskiej. Istnieją jednak kwestie formalnoprawne, których wprowadzenie zwiększyłoby walory noweli i pozwoliło na osiągnięcie najwyższych standardów w gospodarce odpadami.

Krajowa Izba Gospodarki Odpadami ? popierając generalny kierunek zmian, polegający na zwiększeniu roli gminy w systemie ? wielokrotnie sygnalizowała niedociągnięcia ustawy i apelowała o doprecyzowanie pewnych zapisów, zwłaszcza związanych z zamówieniami ?in house? oraz kierowaniem strumienia odpadów do konkretnych regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK-ów). Niestety, część samorządów napotkała na problemy z wdrożeniem nowych rozwiązań organizacyjno-prawnych, które narzuciły całkowicie rynkowe zasady, polegające m.in. na organizacji przetargów i niemożności zlecania przez gminy realizacji zadania własnego spółkom komunalnym z całkowitym lub większościowym kapitałem gminy. Taka możliwość jest we wszystkich innych dziedzinach gospodarki komunalnej, co więcej ? jest powszechna w innych krajach UE: modele gospodarki odpadami Szwecji, Niemiec i Austrii to wzorc...