Białystok ? prekursorem zmian w organizacji transportu

Wdrożenie koncepcji smart city w komunikacji miejskiej służy poprawie jakości życia mieszkańców miast. Wiedzą o tym przedstawiciele władz Białegostoku, gdzie duży nacisk kładzie się na rozwój innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze. Zależy im bowiem, aby transport zbiorowy utrzymywał duży udział w podziale zadań przewozowych, stanowił realną alternatywę dla samochodów osobowych, a także był przyjazny dla środowiska.

Z perspektywy minionych 25 lat należy uznać, że milowym krokiem w Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM) było powołanie pierwszego w Polsce zarządu transportu miejskiego (1991 r.). Wdrożono wówczas system organizacyjny komunikacji miejskiej, w którym rozdzielono funkcje organizatora transportu publicznego i przewoźnika. Zadania te w latach 1991- 2004 r. realizował budżetowy Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej. Obecnie rolę organizatora odpowiedzialnego za konstruowanie oferty przewozowej, planowanie linii, zlecanie zadań i kontrolę ich realizacji odgrywa Zarząd BKM, działający jako departament w strukturach Urzędu Miejskiego. Służy on zatem 300 tys. mieszkańcom miasta oraz sześciu gminom sąsiadującym z Białymstokiem. Ponadto warto zaznaczyć, że każdego roku na białostockich uczelniach rozpoczyna naukę 40 tys. studentów, którzy stanowią znaczącą grupę wśród osób korzystających z transportu publicznego. Zatem na 42 d...