Prezentacja nowoczesnych modeli biznesu, kreujących wartości w gospodarce, które są oparte na innowacji i wiedzy, to główny cel międzynarodowej konferencji naukowej pt. „Modele funkcjonowania współczesnego biznesu – teoria i praktyka”.
 
Spotkanie zorganizowane 14 czerwca br. przez Wyższą Szkołę Biznesu w Dąbrowie Górniczej we współpracy z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Dąbrowie Górniczej ukazało dynamikę trendów w kształtowaniu postaw przedsiębiorców wobec biznesu. Jedną z teorii związanych z poruszaną tematyką przedstawił dr Adam Jabłoński z Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej w wystąpieniu pt. „Behawioralna, strategiczna karta wyników a zrównoważony potencjał przedsiębiorstwa”. Zwrócił on uwagę, iż badając obecną gospodarkę, zauważa się wieloaspektowy proces funkcjonowania przedsiębiorstw. Rozważając to, należy uwzględnić kluczowe cechy obecnego rynku. Wśród nich znajdują się: nierównomierność, asymetryczność, niesystemowość, duża inercja i zmienność. Ponadto nieprzewidywalność, złożoność oraz nieokreśloność. Wymienione cechy w znaczący sposób wpływają na konstrukcję dzisiejszych modeli biznesu. W obliczu utrudnionego procesu równoważenia czynników zewnętrznych warto spróbować równoważenia czynników wewnętrznych przedsiębiorstwa. W konsekwencji zastosowania tych zasad istnieje możliwość budowy społecznego modelu biznesu, wpływającego na wzrost długoterminowej wartości przedsiębiorstwa. Może być nim model zrównoważonego biznesu rozumiany jako odwzorowanie w danym miejscu, czasie i przestrzeni biznesowej struktury powiązań czynników gwarantujących spełnienie aktualnych potrzeb grup interesariuszy. Umożliwią one osiągnięcie przewagi konkurencyjnej oraz będą stanowić kreację przyszłej platformy rozwoju przedsiębiorstwa. Taki sposób myślenia pozwala na zmianę rozumowania strategicznego w układzie „od aktualnego modelu biznesu dzisiaj, do aktualnego modelu biznesu jutro”. Z kolei prof. Rafał Krupski z Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w wystąpieniu pt. „Teoretyczne i praktyczne przesłanki zmian w treści zarządzania strategicznego” zaprezentował fragmenty badań empirycznych, dowodzących, iż praktyka gospodarcza w wielu wypadkach wyprzedziła już teorię, wprowadzając rozwiązania adekwatne do współczesnych wyzwań zmienności i nieprzewidywalności otoczenia.Z badań dotyczących skali orientacji zasobowej, odnoszącej się do zarządzania strategicznego w polskich przedsiębiorstwach, wynika, że orientacja ta jest odpowiedzią na narastającą turbulencję otoczenia. Duże firmy działające w Polsce dalej zachłystują się zrównoważoną kartą wyników, nie dostrzegając nieelastycznych rozwiązań odpowiedniego planowania strategicznego, a mniejsze firmy wobec braku teoretycznych rozwiązań, same eksperymentują w zakresie sposobów ich rozwoju. Czas to zmienić.
 

Magdalena Bracio, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej