Branża wod-kan o bezpieczeństwie wodnym
O tym, że bezpieczeństwo wodne jest obecnie jednym z głównych wyzwań dla firm wodociągowych, dyskutowali eksperci podczas konferencji odbywającej się w hotelu Kocierz w Małopolsce. Na trzydniowe spotkanie (21-23 września 2016 r.) przybyło ponad 120 przedstawicieli sektora wod-kan.
Zachodnią Konferencję Przedsiębiorstw Wodociągów i Kanalizacji organizuje wspólnie sześć firm branżowych ? Amiantit, AVK, Blejkan, Fusion, P&T oraz Złote Runo. Spotkanie, które w tym roku odbyło się po raz trzynasty, od kilku lat wspierane jest przez Stowarzyszenie Wodociągowców Województwa Śląskiego, sprawujące nad nim patronat merytoryczny.
Woda pod kontrolą
Pierwszego dnia obrad wodociągowcy, którzy przybyli w okolice Kocierza Rychwałdzkiego, dowiedzieli się m.in., jak zagwarantować bezpieczną wodę odbiorcom, jak zapobiec skażeniom i atakom terrorystycznym, a także w jaki sposób zapewnić jej najlepszą jakość. Swoją wiedzą w tym zakresie dzieliły się przedsiębiorstwa wodociągowe z całej Polski.
Doświadczenia europejskie w obszarze bezpieczeństwa wody przybliżyła Klara Ramm-Szatkiewicz, która m.in. wyjaśniła, na czym obecnie skupia się organizacja EurEau. ? Są to np. substancje nie do końca jeszcze przebadane, takie jak farmaceutyki czy zanieczyszczenia rolnicze. Dążymy do tego, aby analizować je u źródła. Ostatnio dużo mówi się też o odporności infrastruktury na gwałtowne zjawiska pogodowe, a także o niedoborach wody i suszy. Jak tłumaczyła prelegentka: ? Istotne jest nie tylko zapewnienie wody o odpowiedniej jakości, ale także ciągłości jej dostaw w czasach niedoborów.
Sprawna komunikacja to podstawa
O znaczeniu poprawnej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w firmach wodociągowych przekonywał gość specjalny konferencji, prof. Jerzy Bralczyk. Wyeksponował on trzy podstawowe cele mowy, które odnoszą się nie tylko do firm wod-kan, ale i do wszystkich branż: ? Mówimy po to, żeby przekazać treści, aby być w kontakcie, i po to, by być wiarygodnym ? wyjaśniał. Wszyscy, którzy przemawiają publicznie, powinni natomiast pamiętać o tym, jak ważne w wystąpieniu są takie elementy, jak intonacja i modulacja głosu, mimika twarzy oraz gesty ciała. Profesor podkreślił także, że komunikat wysyłany do odbiorcy będzie najbardziej wiarygodny, jeśli przekażemy go w sposób spontaniczny i naturalny.
Co w przypadku kryzysu?
Firmy wodociągowe to ważny element systemu bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. O tym, czy są przygotowane na kryzys, jak ważna w takim wypadku jest sprawna komunikacja ze służbami państwa oraz mediami, dyskutowali eksperci zaproszeni do udziału w panelu, prowadzonym przez dr. Sebastiana Chachołka, prezesa Grupy PRC. Wśród rozmówców znaleźli się: Izabella Laskowska, ekspert ds. komunikacji kryzysowej, b. rzecznik MSWiA, komendanta głównego PSP czy Ministerstwa Finansów, Marek Borkowski, wiceprezes Zarządu Aquanet Poznań, Maciej Karczyński, rzecznik ABW, Ryszard Langer, prezes Zarządu MPWiK w Krakowie, oraz Andrzej Malinowski, prezes Zarządu Dąbrowskich Wodociągów. Zdaniem prezesa Borkowskiego, w kwestii odpowiedniego przygotowania firm wodociągowych do kryzysu pozostało nieco do poprawy. ? Istotne jest wypracowanie pewnych porozumień i wytycznych, którymi będziemy się kierować przy współpracy z wojskiem i innymi służbami, które są odpowiedzialne za bezpieczeństwo w państwie. Należy wrócić do organizacji wspólnych szkoleń i akcji, które pokazałyby wodociągom, jak powinny się zachować w sytuacjach kryzysowych ? wyjaśniał.
Zgodnie z tradycją konferencji, po sesjach wykładowych odbyła się olimpiada wodociągowa, a wieczorową porą organizatorzy zaprosili na pokazy tańca, występ akrobatów oraz stand-up Mariusza Kałamagi.
Martyna Matuszcza