O prawodawstwie krajowym w zakresie produkcji energii ze źródeł odnawialnych już od kilku lat mówi się bardzo wiele.

Ustawa o odnawialnych źródłach energii rodzi się w ogromnych bólach już od trzech lat i nadal nie wiadomo, co ostatecznie z tego wyjdzie, ale przynajmniej ? ku uciesze mediów ? jest o czym pisać. W odróżnieniu bowiem od odnawialnych źródeł wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej czy cieplnej, biopaliwa, bo o tych w Polsce możemy mówić w kontekście praktycznej dywersyfikacji nośników energii transportowej, mają swoją ustawę, nad nowelizacją której trwają intensywne prace na poziomie parlamentarnym.

Energia w transporcie

Do Sejmu RP 9 stycznia 2014 r. wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Kluczową kwestią związaną z przedmiotową nowelizacją jest konieczność wdrożenia do prawodawstwa krajowego przepisów dyrektywy 2009/28/WE w części dotyczącej odnawialnej energii w transporcie, której termin implementacji upłynął w grudniu 2010 r. Z tej perspektywy materia zawarta w projekcie nie jest nowym zagadnieniem, a w jej zakres wchodzi usankcjonowanie legislacyjne obowiązku realizacji celu 10% udziału energii odnawialnej w transporcie w 2020 r., wprowadzenie obowiązku certyfikacji biopaliw pod kątem ich zrównoważenia (KZR) oraz wdrożenie mechanizmu podwójnego naliczania w ram...