Andrzej Aumiller
poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
z-ca przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Marna to satysfakcja, ale miałem rację, mówiąc w grudniu ubiegłego roku, że będą nas czekać już tylko podwyżki cen benzyny i oleju napędowego, co jest nieuniknioną tendencją w UE.
Wtedy też mówiłem o konieczności zagospodarowania gruntów ornych plantacjami rzepaku, budowy suszarni, tłoczni i instalacji do wytwarzania estrów z rzepaku itp. Pisałem, że jeśli sami nie potrafiliśmy wprowadzić biopaliw, to będziemy je stosować zgodnie z dyrektywami unijnymi, ale wprowadzanymi w perspektywie paru lat (docelowo w 2010 r. dodatek estrów ma stanowić 7,5%). Nie przypuszczałem jednak, że wprowadzenie biopaliw zostanie tak opóźnione, że wszyscy zaczną nas nie tylko wyprzedzać, lecz także przeskakiwać. Opóźnienie we wprowadzaniu biopaliw w starych krajach UE wynikało nie ze szkodliwości tychże dla silników, lecz z braku areału gruntów pod uprawę surowców roślinnych na biopaliwa. Obecnie Niemcy przełamali również tę barierę i wymyślili SunDiesel, który dzięki swoim zaletom coraz częściej wygrywa z biodieslem i etanolem. W szczególności o wiele lepszy jest ich bilans energetyczny przy produkcji paliwa, gdyż wykorzystywana jest cała roślina, a nie tylko jej pewna część, jak ma to miejsce w przypadku ziarna rzepakowego, dzięki czemu produkuje się od dwóch do pięciu razy więcej paliwa z tej samej powierzchni uprawy...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?