Łódź, Wrocław, Kraków i Poznań to metropolie, których znaczna część mieszkańców chciałaby ? choćby ze względów prestiżowych ? podróżować po swoich miastach metrem. Społeczne marzenie o metrze to jednak ogromne wyzwanie m.in. dla samorządów. Czy tego typu inwestycja jest zawsze opłacalna? Czy jest to rozwiązanie optymalne dla miast?

Warto zastanowić się i przyjrzeć bliżej problematyce tak poważnej inwestycji, jaką jest metro. Przykładowo w Krakowie 45% mieszkańców w przeprowadzonym referendum lokalnym (w związku z propozycją organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich 25 maja br. przeprowadzono w tym mieście referendum lokalne, przy okazji pytając mieszkańców o potrzebę budowy metra i monitoring bezpieczeństwa, a także o ścieżki rowerowe) opowiedziało się przeciwko budowie metra, argumentując, że są oni świadomi zagrożeń związanych z tą inwestycją. Jednak większość, bo 55%, to ludzie niewidzący rozmaitych niebezpieczeństw. Czy z woli większości mieszkańców Kraków będzie miał metro? Nie! Ponieważ chcieć wcale nie oznacza móc! Problem nie dotyczy wyłącznie Krakowa, lecz także wielu innych dużych miast, których ambicje metropolitalne są równie wysokie, np. Łodzi, Wrocławia i Poznania. Prestiż jednak to o wiele za mało i należy sięgnąć do obiektywnych aspektów oceny, którymi są np. zdolność przewozowa, decydująca o warunkach i wygodzie podróży, prędkość przejazdu metra, uzależniona od prędkości komunikacyjnej i celu podróży, oraz jego dostępność, uza...