Sektor transportu stanowi jedno z większych do pokonania wyzwań w kontekście redukcji emisji ograniczenia zmian klimatu. Obecnie emisje CO2 w sektorze transportu stanowią około 23% całkowitej emisji dwutlenku węgla na świecie.

Szacuje się, że liczba lekkich pojazdów ciężarowych w eksploatacji wzrośnie do około 1,3 miliarda w 2030 roku i 2 miliardów w 2050 roku. Nastąpi zatem gwałtowny wzrost popytu na dostawy paliw związanych z transportem, co z kolei wpłynie na zmiany klimatu, jakość powietrza w miastach i dalsze wyczerpywanie zasobów nieodnawialnych.

Pojazdy elektryczne stanowią przyszłość transportu drogowego i będą odgrywać kluczową rolę w jego dekarbonizacji. Ich rozwój będzie skutkował zwiększonym zapotrzebowaniem na różnego typu materiały służące do ich produkcji, zwłaszcza baterie, stanowiące serce tych pojazdów. Jednymi z najpopularniejszych aktualnie akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych są baterie litowo-jonowe. Konieczność ich recyklingu w całym cyklu życia pojazdów elektrycznych może stanowić jeden z głównych elementów gospodarki cyrkularnej.

Co zrobić z akumulatorami?

Jakie efekty środowiskowe w całym cyklu życia niesie za sobą użytkowanie pojazdów elektrycznych? Czy ich użytkowanie pozwala na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko w porównaniu do konwencjonalnych pojazdów silnikowych? Czy faktycznie ich negatywny wpływ na środowisko jest ograniczony, c...