Rozwiązania stanowiące podstawę cofnięcia zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów nie są doskonałe i wymagają doprecyzowania. Bez względu na wszystko muszą być także poprzedzone rzetelnie przeprowadzonym postępowaniem dowodowym.

W dobie intensywnego rozwoju cywilizacyjnego ochrona środowiska przed odpadami jest jednym z poważniejszych problemów, który muszą rozwiązać współczesne społeczeństwa. W Polsce podstawy prawne tych działań wynikają z Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.). Zgodnie z postanowieniami art. 17 tego aktu prawnego, w pierwszej kolejności powinny być podejmowane działania zmierzające do zapobiegania powstaniu odpadów, a jeżeli już do tego dojdzie, również do odpowiedniego przygotowania ich do ponownego użycia lub unieszkodliwienia. Aby jednak mogło to nastąpić, w pierwszej kolejności odpady muszą być zebrane, a następnie ? w wielu przypadkach ? przetworzone. Te etapy zagospodarowania odpadów mogą generować poważne zagrożenia dla środowiska, jeżeli byłyby one przeprowadzone w sposób nieodpowiedni.

Od zezwolenia do naruszenia

Dlatego też ? w celu zagwarantowania, że odpady będą zbierane i przetwarzane w odpowiednich warunkach ? w art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach określono, że ?prowadzenie zbierania odpadów i prowadzenie przetwarzania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia?. Zamknięty katalog odstępstw od tego obowiązku został zaś określony w art. 45...