Z Adamem Małyszko, prezesem Zarządu Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów, rozmawiają Małgorzata Pisarska-Jamroży i Renata Drzażdżyńska

Teorię, czyli ustawę o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, już mamy, a jak to wygląda praktyce?
Po trzech latach pracy rządu i parlamentu 20 stycznia tego roku została uchwalona ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Podkreślić należy, że bardzo długi okres oczekiwania na regulacje prawne implementujące przepisy dyrektywy 2000/53/WE spowodowany był odrzuceniem w ubiegłym roku projektu rządowego. Dopiero projekt poselski, po wielu posiedzeniach komisji, został uchwalony. Dzięki aktywnemu udziałowi przedstawicieli producentów, importerów oraz recyklerów przy tworzeniu prawa mamy dość dobrą ustawę. Oczywiście wiele będzie zależało od aktów wykonawczych do niej (15 rozporządzeń), mam jednak nadzieję, że akty prawne tylko polepszą jakość ustawy.

Czy są znane Panu plany producentów i importerów samochodów? Czy połączą oni swoje siły i stworzą jedną sieć stacji demontażu, czy też będzie kilka sieci zorganizowanych przez pojedynczych producentów?
Działania prowadzone przez producentów, importerów oraz dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy, zmierzające do utworzenia sieci, są mi znane tylko częściowo. FORS w połowie roku zorganizował spotkanie producentów z recyklerami, w którym uczestniczyło ponad 200 osób. Producenci zaproponowali rozwiązania bezkosztowe, tzn. pod...