Corocznie ponad 1 mln aut jest wycofywanych z eksploatacji, stąd masa odpadów powstających w wyniku ich rozbierania jest istotna dla środowiska. Z reguły stacje demontażu zlokalizowane są na obrzeżach miast, w niewielkiej odległości od osiedli mieszkaniowych. Nadal tylko połowa wszystkich demontowanych samochodów jest przetwarzana legalnie, reszta wciąż rozbierana jest w tzw. szarej strefie. 

Funkcjonujący przez 10 lat system publicznych dopłat do demontażu samochodów wiązał się z obowiązkiem corocznych kontroli legalnych stacji demontażu przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska. Od 2017 roku system ten został zastąpiony nowymi regulacjami, przy zaprzestaniu wypłacania gratyfikacji finansowych do każdego legalnie zdemontowanego samochodu. Równocześnie zniknął rygor corocznych obowiązkowych kontroli funkcjonowania stacji. Po ostatnich zmianach prawa o ochronie środowiska (ustawa z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw) stacje demontażu będą zobligowane do uzyskania aktualizacji swoich pozwoleń na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami, w tym m.in. sporządzenia operatu przeciwpożarowego i zainstalowania wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowania odpadów.
 

Obszary ryzyka pożarowego w stacjach demontażu

Proces całkowitej utylizacji samochodów wycofanych z eksploatacji przebiega w kilku etapach, w każdym z nich występują ryzyka zainicjo...