O obowiązku udostępnienia informacji traktuje art. 3 pkt 14 ustawy o dostępie do informacji (DzU Nr 62, poz. 627 ze zm.). Teoretycznie wszystkie władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne są zobowiązane do udostępnienia informacji.

Udostępnić informacje mogą: burmistrz, wójt, prezydent miasta, starosta, wojewoda, minister środowiska oraz organy inspekcji ochrony środowiska. Do grupy tej należą także organy terenowej lub centralnej administracji rządowej mające zadania w dziedzinie ochrony środowiska z mocy ustaw, jak np. dyrektor parku narodowego czy kierownik Urzędu Morskiego. Z racji wykonywanych prac informacje takie muszą posiadać także GUS i Archiwum Państwowe oraz podlegle im organy. Udostępnić informacje mogą też inne podmioty powołane z mocy prawa i wykonujące zadania dotyczące środowiska i jego ochrony, ale o udostępnieniu informacji każdorazowo decydować będą przepisy prawa. Zaliczać się tu będą m.in. Państwowa Rada Ochrony Środowiska, komisje do spraw ocen oddziaływania na środowisko a także Narodowy oraz wojewódzkie i gminne fundusze ochrony środowiska.
Trudna do zidentyfikowania jest sytuacja podmiotów realizujących zadania publiczne dotyczące środowiska i jego ochrony na mocy porozumień. Przykładem może być transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwienie odpadów komunalnych na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Można przyjąć, ż...