W ostatnich miesiącach eksperci z branży gospodarki odpadami szeroko komentują kolejne projektowane zmiany do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zapowiadając ich negatywny wpływ na polski rynek, w tym głównie na wzrost kosztów zagospodarowania odpadów komunalnych.

Już teraz jednak możemy dostrzec zagrożenie, jakim jest wejście w życie zmian do ustawy o odpadach. Zgodnie ze znowelizowanym aktem prawnym, firmy działające w branży recyklingu mają 12 miesięcy (licząc od 5 września 2018 r.) na złożenie wniosku o zmianę dotychczasowej decyzji zezwalającej na gospodarowanie odpadami. Uzyskanie nowego zezwolenia wiąże się ze spełnieniem szeregu wymagań, w tym m.in. sporządzeniem operatu przeciwpożarowego, zainstalowaniem monitoringu wizyjnego według nowych standardów, ustanowieniem zabezpieczenia roszczeń, a także spełnieniem określonych zasad związanych z magazynowaniem odpadów.

Przedstawiciele firm recyklingowych już od wielu miesięcy informowali Stowarzyszenie o zagrożeniu, jakim są wysokie wymagania wprowadzone przez ustawodawcę oraz zbyt szybkie tempo ich wejścia w życie, z jednoczesnym brakiem właściwych rozporządzeń. Nie dysponowaliśmy jednak precyzyjnymi danymi, które mogłyby pokazać, jaka jest rzeczywista skala problemu i czy dotyczy to wszystkich przedsiębiorców. Konieczne więc było podjęcie przez zarząd Stowarzyszenia konkretnych działań, które pozwoliłyby na oszacowanie kosztów, jakie musi ponieść przedsiębiorca ...