Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym1 transponuje do prawa krajowego wymagania UE zawarte w dyrektywie 2002/96/WE2. Obowiązki dotyczące zasad postępowania z zużytym sprzętem skierowane są do przedsiębiorców: wprowadzających i zbierających sprzęt, prowadzących zakłady przetwarzania, działalność w zakresie recyklingu oraz w zakresie innych niż recykling procesów odzysku a także organizacji odzysku.

Wzorem dotychczasowych ustaw środowiskowych, opartych na zasadzie rozszerzonej odpowiedzialności producenta za produkt, jako instrument realizacji celów ustawowych związanych z ochroną środowiska ustawodawca ponownie wybrał instrumenty finansowo-prawne, a mianowicie opłatę produktową. Nie jest to wszakże jedyna opłata przewidziana w tym akcie prawnym. Prócz tego wprowadzający sprzęt są zobowiązani do ponoszenia opłaty rejestrowej i tzw. opłaty rocznej, które są ściśle związane z prowadzonym przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska rejestrem przedsiębiorców objętych jej zakresem podmiotowym.

Ogólna charakterystyka ustawy3
Celem ustawy jest m.in. określenie zasad postępowania z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, zwanym w ustawie sprzętem, w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Ma ona ograniczyć ilość odpadów powstałych ze sprzętu oraz zapewnić odpowiedni poziom zbierania, odzysku i recyklingu zużytego s...