W pojawiających się ostatnio doniesieniach prasowych na temat zmian w przepisach dotyczących odzysku i recyklingu opakowań najczęściej zwraca się uwagę na wzrost kosztów przy rozliczaniu obowiązków za 2006 r. Natomiast praktycznie nie mówi się o problemach, jakie pojawią się już w tym roku przy rozliczaniu wykonania obowiązków za rok 2005.

Artykuł jest kontynuacją omawiania zmian w przepisach dotyczących odzysku i recyklingu („Recykling” 10/2005), będących konsekwencją dwóch ubiegłorocznych nowelizacji ustawy o obowiązkach przedsiębiorców – z 21 stycznia (DzU nr 33, poz. 291) oraz 29 lipca (DzU nr 175, poz. 1458). Ich podstawowym celem było usunięcie szeregu wątpliwości interpretacyjnych oraz ograniczenie pojawiających się nieprawidłowości. Pomimo tylu zmian nie usunięto jednak niektórych „niedoróbek”.

Dwa sprawozdania
Jedna z nich dotyczy sprawozdań z wykonania obowiązków wynikających z ustawy, jakie składają przedsiębiorcy i organizacje odzysku. Powszechnie przyjmuje się, że należy wypełnić formularz, którego wzór został określony odpowiednim rozporządzeniem. Za rok 2005 jest to wzór wg rozporządzenia z 22 listopada 2005 r. (DzU nr 234, poz. 1996). Przy analizowaniu przepisów okazuje się, że złożenie właściwego sprawozdania wcale nie jest takie jednoznaczne, gdyż w ustawie jest mowa o dwóch różnych sprawozdaniach rocznych.
Jedno wynika z art. 10 ustawy i sporządzają je wyłącznie przedsiębiorcy, którzy ...