Edukacja odpadowa: mechanizmy i narzędzia oddziaływania
Po trzech miesiącach funkcjonowania nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi można powiedzieć jedno ? tam, gdzie wprowadzaniu systemu towarzyszyła edukacja, odbiór społeczny zmian był inny niż w miejscach, gdzie takiej kampanii nie prowadzono.
Bez społecznej akceptacji i zrozumienia mechanizmów rządzących gospodarką odpadami nie uda się gminom skutecznie zrealizować obowiązków nałożonych ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w zakresie odzysku, recyklingu odpadów czy też redukcji masy odpadów ulegających biodegradacji, kierowanych na składowiska.
Dylematy
O ile w gminach, w których dość szybko przystąpiono do działań edukacyjnych, nie zabrakło czasu na ewentualne sprawdzenie metod i zmianę narzędzi edukacyjnych na bardziej efektywne, o tyle gminy, które teraz rozpoczną kampanie edukacyjne, nie będą już miały takiego komfortu ? wybrane narzędzia muszą być po prostu skuteczne. Tymczasem dostępność różnorodnych i nowoczesnych metod edukacji stwarza złudne wrażenie, że wystarczy którąś z nich zastosować, a sukces będzie natychmiastowy. Edukacja ekologiczna to jednak długi i żmudny proces zmiany świadomości i mentalności, kształtowania nowych postaw oraz zerwania ze starymi przyzwyczajeniami. Realizacja tych założeń w obszarze gospodarki odpadami jest szczególnie trudna, ze względu na pokutujące w społeczeństwie stereotypy i zahamowania. Z natury nie przywiązujemy wagi do tego,...