Planowane zmiany w systemie recyklingu pojazdów są niewątpliwie rewolucyjne. Projekt zmiany ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji zakłada bowiem zlikwidowanie dopłat do demontażu pojazdów. Taki kierunek działań narusza zapisy dyrektywy 2000/53/WE, która jednoznacznie stwierdza, że każde państwo członkowskie ma podjąć niezbędne środki w celu zobowiązania producentów (ale również oficjalnych importerów) do pokrycia wszystkich lub części kosztów odbioru pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Projekt ustawy o recyklingu pojazdów przewiduje uregulowanie kwestii płatności za wraki w umowach zawieranych pomiędzy stacjami demontażu pojazdów a producentami/importerami. Biorąc pod uwagę analizę projektów umów przedstawianych przez importerów, istnieje obawa, że zapis ten okaże się martwym prawem. Efektem likwidacji dofinansowania będzie zamykanie legalnie działających stacji demontażu pojazdów lub przechodzenie prowadzących je przedsiębiorców do szarej strefy. Jeżeli stacja demontażu pojazdów musi obecnie konkurować z szarą strefą, to dzięki dopłatom może oferować bardziej konkurencyjne ceny za zakup auta niż np. skup złomu. W przypadku likwidacji dopłat zarówno podmioty działające legalnie, jak i nielegalnie będą tworzyły swoją politykę cenową w pełnej zależności od cen złomu. Ponadto nielegalnie działający skup złomu nie musi ponosić kosztów technicznych, formalnych oraz administracyjnych, a tym samym może być bardz...