Program ochrony środowiska dla miasta Wrocławia na lata 2004-2015

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska nakłada na powiaty i gminy obowiązek opracowania programów ochrony środowiska. „Program ochrony środowiska dla miasta Wrocławia na lata 2004-2015″ opracowany został na zlecenie gminy Wrocław przez zewnętrzną firmę, wyłonioną w drodze przetargu nieograniczonego. Program przyjęty został w formie uchwały przez Radę Miejskę Wrocławia 18 listopada 2004 r.


Program był kształtowany w oparciu o dwa podstawowe dokumenty: Ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska oraz założenia „Polityki ekologicznej państwa na lata 2003-2006, z uwzględnieniem perspektyw na lata 2007-2010”.
Dokument Programu ma formułę otwartą, co oznacza że będzie on cyklicznie (co 4 lata) aktualizowany. Daje to możliwość uwzględnienia zmian wymagań prawnych, pojawienia się nowych problemów, bądź przeniesienia niewykonanych przedsięwzięć na kolejne lata.
Program ochrony środowiska dla powiatu i gminy Wrocław pozostaje w ścisłej relacji ze strategicznymi dokumentami dla miasta Wrocławia. Program tworzony był w oparciu o zasadę otwartego planowania, polegającą na włączaniu społeczności lokalnych, zarówno w przygotowanie programu, jak i jego wdrażanie. Dlatego już w początkowych etapach prac nad Programem zwrócono szczególną uwagę na wymianę informacji podczas warsztatów roboczych i konsultacje pomiędzy przedstawicielami instytucji i organizacji, specjalizujących się w zagadnieniach ochrony środowiska a także przedstawicieli społeczeństwa, w tym samorządów lokalnych.
Uczestnikami procesu otwartego planowania byli: pracownicy Wydziału Środowiska i Rolnictwa, przedstawiciele innych wydziałów Urzędu Miasta włączonych pośrednio w zagadnienie ochrony środowiska, polityczni przedstawiciele powiatu, organy administracji publicznej szczebla wojewódzkiego, eksperci z zewnątrz, przedstawiciele zakładów przemysłowych, zakładów komunalnych i organizacje pozarządowe.
Opracowanie składa się z trzech części – głównej programowej oraz załączników: nr 1 „ Stan środowiska Miasta Wrocław w 2003 r.” oraz nr 2 „Plan operacyjny na lata 2004-2007 ”.

Tab. 1. Koszty realizacji przedsięwzięć w latach 2004-2007
Lp.
Zagadnienie
Sumaryczne koszty w latach 2004-2007
w tys. PLN
Udział w kosztach ogółem
1
Zarządzanie Programem
100
0,0
2
Monitoring środowiska
5 000
0,4
3
Edukacja ekologiczna
2 370
0,2
4
Ochrona powietrza atmosferycznego
54 520
4,5
5
Ochrona przed hałasem
369 511
(w tym 355 734 infrastruktura drogowa)
30,2
6
Jakość wód
515 528
42,2
7
Ochrona przed powodzią
163 300
13,4
8
Poważne awarie
1 740
0,1
9
Ochrona przyrody i krajobrazu
7 392
0,6
10
Ochrona lasu
17 856
1,5
11
Zieleń miejska
85 380
7,0
12
Ochrona gleb
205
0,0
Razem
1 222 902
100


Stan środowiska Wrocławia

Załącznik nr 1 zawiera opis aktualnego stanu środowiska i infrastruktury komunalnej na terenie miasta Wrocławia. Znajdziemy w nim charakterystykę jakości powietrza atmosferycznego wraz ze wskazaniem głównych źródeł zanieczyszczeń oraz tendencji zmian jakości powietrza w ostatnim dziesięcioleciu w aspekcie prognoz na przyszłość, źródeł emisji hałasu, a także niejonizującego promieniowania elektromagnetycznego. Przedstawiono tam szczegółowo opis jakościowych zasobów wodnych miasta wraz z przedstawieniem zmian jakie zachodziły w tym zakresie na przestrzeni ostatnich kilku lat oraz opis infrastruktury wodno-kanalizacyjnej łącznie z funkcjonowaniem i efektami pracy wrocławskich oczyszczalni ścieków komunalnych i zakładowych. Wymieniono zagrożenia powodziowe i podejmowane w ostatnich latach działania mające im zapobiec.
Załącznik nr 1 zawiera także szczegółowy opis środowiska przyrodniczego, uwzględniający wszystkie parki, pomniki przyrody, lasy, faunę występującą w granicach gminy Wrocław, a także zieleń miejską. Przedstawiono geomorfologię, geologię i gleby występujące na terenie miasta w aspekcie ich jakości oraz potrzeb w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych, jak również opis nadzwyczajnych zagrożeń związanych z transportem materiałów niebezpiecznych oraz potencjalnymi awariami przemysłowymi.
Załącznik ten stanowi materiał dokumentacyjny, sporządzony w oparciu o dane statystyczne, opublikowane raporty o stanie środowiska i inne opracowania specjalistyczne dotyczące poszczególnych komponentów środowiska. W oparciu o analizę stanu środowiska, zawartą w załączniku nr 1, opracowana została główna część dokumentu, część programowa „Programu ochrony środowiska dla miasta Wrocławia na lata 2004-2015”. Pierwsze rozdziały tej części przedstawiają założenia wyjściowe programu, w których omówiono uwarunkowania zewnętrzne wynikające z dokumentów wyższego szczebla, tj. Polityki Ekologicznej Polski, Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, w tym Strategii Wrocław 2000 Plus i Programu Zrównoważonego Rozwoju Województwa Dolnośląskiego. Sformułowano priorytety ochrony środowiska dla miasta Wrocławia oraz nadrzędny cel realizacji Programu.

Tab. 2. Prognoza podziału kosztów Programu wg źródeł finansowania
Źródło finansowania
Wariant I
Z infrastrukturą drogową
Wariant II
Bez infrastruktury drogowej
tys. PLN
%
tys. PLN
%
Budżet miasta
554 953
45,38
217 813
25,11
Fundusze ekologiczne
121 434
9,93
116 484
13,43
Budżet państwa i środki województwa
120 578
9,86
106 934
12,33
Środki pomocowe UE
328 716
26,88
328 716
37,90
Środki własne podmiotów gospodarczych
97 221
7,95
97 221
11,21
Razem
1 222 902
100
867 168
100


Wrocławskie priorytety

Dla miasta Wrocławia przyjęto kilka priorytetów i główne kierunki działań dla realizacji celów do 2015 r.
Pierwszy z priorytetów czyli „Uporządkowanie gospodarki ściekowej” zakłada szereg działań, które pozwolą uporządkować gospodarkę ściekami komunalnymi. Są to m.in.: poprawa gospodarki ściekowej w dorzeczu Oławy i Nysy Kłodzkiej jako głównych źródeł zaopatrzenia w wodę Wrocławia, opracowanie ostatecznej ekspertyzy (i podjęcie decyzji) dotyczącej docelowego przeznaczenia pól irygacyjnych i w związku z tym zakresu rozbudowy WOŚ, zmniejszenie ładunków zanieczyszczeń odprowadzanych do rzeki Odry z wrocławskiego systemu oczyszczania, zmniejszenie ładunku zanieczyszczeń odprowadzanych do wód podziemnych z szamb i z wód opadowych w nieskanalizowanych rejonach miasta, budowa obiektów infrastrukturalnych (kolektory, syfony, pompownie), skanalizowanie wszystkich zamieszkałych rejonów miasta (północne i południowe obrzeża), budowa sieci kanalizacji deszczowej.
Ze względu na korzystanie z powierzchniowych ujęć wody pitnej, jak również zagrożenie powodziowe w mieście, „Poprawa systemu zaopatrzenia w wodę” jest jednym z głównych kierunków działań zakładanych w POŚ. W tym zakresie zakłada się m.in.: modernizację istniejących zakładów produkcji wody, modernizację, rozbudowę i wymianę elementów miejskiej sieci wodociągowej,
pozyskanie alternatywnych źródeł zaopatrzenia mieszkańców w wodę, racjonalizację zużycia wody.
Kolejny z priorytetów przewidzianych w POŚ to „Uporządkowanie gospodarki odpadami”. Celem działań w tym zakresie będzie m.in.: podnoszenie świadomości społecznej mieszkańców, w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów, wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów, objęcie selektywną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców Wrocławia, podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych rozwijanie badania morfologii odpadów oraz wskaźników nagromadzenia odpadów komunalnych, monitorowanie strumieni odpadów w mieście, w tym ewidencji posiadanych umów mieszkańców na odbiór odpadów, zwiększenie kontroli nad osadami wykorzystywanymi dla celów przyrodniczych, systematyczne wprowadzanie bezodpadowych i mało odpadowych technologii produkcji.
W zakresie kolejnego z priorytetów „Poprawy jakości powietrza” wymieniono m.in.: dostosowanie systemu oceny jakości powietrza do wymagań prawnych, opracowanie programu ochrony powietrza dla miasta Wrocławia, likwidację lub modernizację źródeł „niskiej emisji”, w tym podłączanie nowych odbiorców do systemów ciepłowniczych lub gazowych – w szczególności w centralnej części miasta, zmniejszenie zużycia energii cieplnej poprzez np. izolację cieplną budynków i stosowanie materiałów energooszczędnych, ograniczenie ruchu docelowego do centrum miasta, poprawę płynności ruchu, zwiększenie udziału komunikacji zbiorowej w przewozach pasażerskich, wsparcie i rozwój infrastruktury rowerowej, warunki dla wykorzystania odnawialnych zasobów do produkcji energii.
Inny z głównych celów POŚ „Zmniejszenie zagrożenia hałasem” zakłada m.in.: opracowanie mapy akustycznej i programu ochrony przed hałasem, ograniczenie emisji hałasu komunikacyjnego, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, budowę ekranów akustycznych lub wprowadzanie pasów zieleni izolacyjnej wzdłuż ciągów ulicznych.
Kolejny – „Ochrona i rozwój terenów zieleni miejskiej oraz doskonalenie systemu obszarów i obiektów chronionych” przewiduje m.in.: ochronę i rozwój kompozycji układów zieleni, w tym tworzenie nowych obszarów, ochronę, rewitalizację i rewaloryzację ubytków terenów zieleni oraz wprowadzanie powierzchni biologicznie czynnej na terenach przeznaczonych pod inwestycje (w tym około 30% zieleni wysokiej), ochronę dziedzictwa kulturowego poprzez rewitalizację historycznej zieleni zabytkowej.
Inny „Ochrona przed powodzią” zakłada kompleksową modernizację „Wrocławskiego Węzła Wodnego”.
Priorytetem mającym znaczenie w działaniach na rzecz poprawy jakości środowiska jest podniesienie świadomości i wiedzy ekologicznej mieszkańców z zakresu ochrony środowiska. Służyć temu ma odpowiednio prowadzona edukacja ekologiczna i informowanie społeczeństwa o stanie środowiska i działaniach zmierzających do jego poprawy.

Zrównoważony rozwój

Natomiast nadrzędny cel Programu dla miasta Wrocławia zdefiniowano podobnie jak cel dla województwa dolnośląskiego: Harmonijny, zrównoważony rozwój Wrocławia, w którym wymagania ochrony środowiska mają istotny wpływ na charakter miasta i regionu jak również wspierają jego rozwój gospodarczy.
Kolejna część Programu została poświęcona zdefiniowaniu celów, służących poprawie jakości środowiska jakości, ochronie dziedzictwa przyrodniczego i racjonalnemu użytkowaniu zasobów środowiska naturalnego. W części tej określono też szczegółowe kierunki służące osiągnięciu postawionych celów i strategii ich realizacji. Cele i zadania sformułowano kolejno, dla każdego z komponentów środowiska, opisano także wskaźniki monitorowania i realizacji poszczególnych celów. Określono je w dwóch przedziałach czasowych, jako krótkookresowe do 2007 roku i długookresowe do 2015 r.
Kolejne zagadnienie, które obejmuje kilka rozdziałów, to monitoring środowska, gdzie przedstawiono podstawowe instrumenty wdrażania Programu i zarządzania środowiskiem.
Ostatnia część Programu poświecona jest aspektom finansowym jego wdrażania. Przedstawione zostały potencjalne źródła finansowania zadań zdefiniowanych w Programie oraz oszacowano wielkość środków możliwych do zaangażowania, zakładając pokrycie kosztów jego realizacji z: budżetu miasta, funduszy ekologicznych, budżetu państwa i województwa, środków pomocowych, środków własnych podmiotów gospodarczych.
Szacunkowe całkowite koszty realizacji Programu ochrony środowiska dla miasta Wrocławia w latach 2004-2007 określono na kwotę 1 272 982 tys. zł.
Cele ekologiczne do 2015 r. i strategia ich realizacji przedstawione w dokumencie Programu były bazą dla planu operacyjnego na lata 2004-2007, tj. konkretnych przedsięwzięć pozainwestycyjnych i inwestycyjnych, które mają priorytet w skali miasta.

Plan Operacyjny

Załącznik nr 2 „Plan Operacyjny na lata 2004-2007” zawiera tabelaryczne zestawienie wszystkich przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w latach 2004-2007 z rozpisaniem na kolejne lata w tym okresie wraz z ich opisem, jednostkami odpowiedzialnymi za realizację, kosztami i potencjalnymi źródłami finansowania.
Program ochrony środowiska dla miasta Wrocławia jest dokumentem zawierającym uporządkowany zbiór podstawowych informacji na temat środowiska naturalnego, potrzeb w tym zakresie, sposobów realizacji celów, które należy osiągnąć, aby zagwarantować spełnienie wymogów praw ochrony środowiska, a tym samym zrównoważony rozwój miasta. Jest to dokument mający charakter nie tylko programowy dla władz miasta, ale również edukacyjny dla całego lokalnego społeczeństwa.

Renata Hankiewicz