O aktualnym przebiegu najważniejszych programów prośrodowiskowych, realizowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z jego wiceprezesem, Arturem Michalskim, rozmawia Dominik Szymański.

W programie priorytetowym ?GEPARD II?, dotyczącym transportu niskoemisyjnego, Narodowy Fundusz dotuje gminom, miastom i powiatom opracowanie strategii rozwoju elektromobilności. Skąd taka właśnie idea wspierania ekologicznego transportu w samorządach?

To zupełnie nowy program, jakiego wcześniej nie było. Potrzeba opracowywania strategii elektromobilności dla jednostek samorządu terytorialnego wynika z faktu, że dotychczas tematyka ta nie była traktowana w sposób uporządkowany. Działania miast, gmin czy powiatów w kierunku rozwoju transportu bezemisyjnego czy niskoemisyjnego były w zasadzie doraźne, bez uprzedniego zaplanowania. Stwierdziliśmy, że przeznaczanie środków publicznych na ekomobilność musi być poprzedzone analizą stanu obecnego i wymaga określenia celów oraz właściwego zaplanowania poszczególnych działań.

Samorządowcy odebrali tę inicjatywę z zainteresowaniem?

Budżet programu to 12 mln zł, które przeznaczyliśmy na dofinansowania w formie dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych. Określiliśmy przy tym dwa progi wsparcia: 50 tys. zł dla mniejszych wnioskodawców (miejscowości do 100 tys. mieszkańców) oraz 100 tys. zł dla dużych (powyżej 100 tys.).

Po zako...