Elektromobilność w natarciu

Żadne działania zmierzające do ograniczenia zanieczyszczenia powietrza przez samochody, w tym tworzenie stref czystego transportu, choć godne poparcia, nie zapewnią w pełni czystego i zdrowego powietrza. Do tego potrzebne są pojazdy elektryczne. W tym należy upatrywać przyszłość transportu i poszukiwać innowacyjnych technologii.

We wrześniu ubiegłego roku badanie przeprowadzone przez międzynarodowy instytut badawczy IIASA wykazało, że przekroczenie poziomu emisji z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi, osiągające limity certyfikacyjne, wiązało się co najmniej z 5 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w krajach UE. Tymczasem w krajach UE ok. 90% samochodów z silnikiem Diesla, mających spełniać normę Euro 6, dostępnych obecnie w sprzedaży, nie spełnia tej normy w normalnych warunkach drogowych. W przypadku tlenków azotu dopuszczalna norma została przekroczona od czterech do dziesięciu razy. Szczególnie dotyczy to producentów samochodów takich marek jak Renault, Fiat i Opel. Co szczególnie ciekawe, eksploatowane są samochody z silnikiem Diesla, które formalnie powinny spełniać normę Euro 6, ale w zwykłych warunkach drogowych emitują więcej NOx niż znacznie starsze samochody spełniające formalnie tylko normy Euro 4 i Euro 5. A tych samochodów, ze względu na teoretycznie bardziej zanieczyszczające silniki, nie dopuszcza się do stref czystego transportu. Natomiast te samochody, które teoretycznie po...