Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym oczekuje na ostateczne rozstrzygnięcia w sprawie publikacji odpowiednich rozporządzeń, których projekty przedłożono rządowi. W praktyce ustawa może być stosowana jedynie łącznie z rozporządzeniami wykonawczymi, których zakres i potrzebę określają art. 11 i 20.

Projekty odpowiednich trzech rozporządzeń zostały już przygotowane przez Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Finansów i oczekują na decyzję o publikacji w dzienniku ustaw. Dwa pierwsze zostały omówione w poprzednim wydaniu „Przeglądu Komunalnego”. Ostatni z tych aktów prawnych, rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, nakłada na podmiot publiczny obowiązek wykonania odpowiednich analiz przed podjęciem decyzji o realizacji takiego przedsięwzięcia.

Ustawodawca dokonuje wyboru
Przed omówieniem treści rozporządzenia należy zaznaczyć, że w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego można wydzielić co najmniej dwie grupy przedsięwzięć. Pierwsza obejmuje projekty infrastrukturalne o znaczeniu międzynarodowym, narodowym lub też duże projekty regionalne – o wartości nie mniejszej niż 20-50 mln euro. Druga grupa projektów to przedsięwzięcia gminne o małej wartości i zasięgu lokalnym.
Uregulowania dotyczące wymagań niezbędnych dla tak zdefiniowanych dwóch grup projektów powinny być różne i brać pod uwagę ich wartość, zakres i specyfikację. ...