Unia Europejska zużywa obecnie ok. 200 mln t/r. oleju napędowego oraz prawie 600 mln t/r. benzyny, przy czym pierwszy z powyższych wykazuje tendencje wzrostowe, a drugi malejące.

Według ekspertów koncernów naftowych za 10-15 lat Europa będzie odczuwała niedobór paliw z ropy – w ilości ok. 50 mln t/r. – a to wymusza już teraz działania o strategicznym znaczeniu dla gospodarki Unii Europejskiej. W tych działaniach trzeba będzie uwzględnić nie tylko znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, ale również jednoczesne, maksymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieci dystrybucji paliw płynnych, a także zapewnić pojazdom z obecnymi silnikami dalszą eksploatację.

Technologia SynFuel (GtL)
Uwzględniając powyższe uwarunkowania, największe koncerny naftowe od kilku już lat budują fabryki paliw silnikowych z gazu ziemnego metodą Fischera-Tropscha. W procesie tym metan poddaje się półspalaniu czystym tlenem w temperaturze 960-1150ºC i pod ciśnieniem 2,5-3,5 MPa na katalizatorze niklowym (w postaci Ni/γ-Al2O3) do mieszaniny tlenku węgla z wodorem. Mieszaninę tę kieruje się następnie – przez oczyszczalnię – do instalacji syntezy węglowodorów na katalizatorze żelazowym w temperaturze 260-310ºC i pod powyższym ciśnieniem. Proces jest silnie egzotermiczny i dlatego w złożu katalizatora zainstalowany jest kocioł, wytwarzający parę technologiczną o ciśnieniu ok. 4 MPa.
Otrzymy...