Do przeprowadzenia audytu, który został wprowadzony ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, część przedsiębiorców przygotowywała się już od roku. A jednak pojawiają się już informacje o brakach i błędach w prowadzonej przez weryfikowane firmy dokumentacji.

Zgodnie z zapisami w Ustawie z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (DzU z 2016 r. poz. 1863, ze zm.), do 30 kwietnia 2017 r. wszyscy przedsiębiorcy, którzy spełniają określone warunki, byli zobowiązani do przeprowadzenia rocznego audytu zewnętrznego. Warto dodać, iż ? zgodnie z interpretacją Ministerstwa Środowiska ? zapis (art. 46 ust. 1 pkt 1): ?posiadają zezwolenie na przetwarzanie, o którym mowa w art. 41 Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach, pozwalające na odzysk odpadów o masie przekraczającej 400 ton? dotyczy wszystkich grup odpadów, a nie tylko odpadów opakowaniowych.
Pierwsze obawy
Część przedsiębiorców już od roku przygotowywała się do przeprowadzenia weryfikacji środowiskowej. Niektóre firmy już z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem skontaktowały się z wybraną spośród dziewięciu firm jednostką certyfikacyjną, mającą właściwe uprawnienia akredytowanego weryfikatora EMAS w celu wstępnej oceny posiadanej dokumentacji i dokonania uzgodnień związanych z prowadzeniem ewidencji odpadów.
Obowiązek przeprowadzenia audytu był szeroko komentowany, szczególnie w branży recyklingu odpadów. Obawi...