Proces tworzenia tytułowej uchwały budzi różnorakie emocje i wywołuje problemy. Zazwyczaj są one związane ze skutkami finansowymi wejścia w życie aktu wskazanego w art. 24 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

W tym kontekście nie może dziwić, że podmioty niezadowolone z brzmienia rozstrzygnięć zawartych w uchwale zatwierdzającej taryfę odwołują się do instytucji określonej w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). Zgodnie z tym przepisem, każdy, kto uzna, że jego interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą albo zarządzeniem podjętym przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może ? po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia ? zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Nie ulega wątpliwości, iż termin ?sprawy z zakresu administracji publicznej? obejmuje także zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w dziedzinie ?wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych?. Mając to na względzie, warto, bazując na ?najświeższym? dorobku rodzimych sądów administracyjnych, w syntetyczny sposób zaprezentować sposób interpretacji zacytowanego przepisu ustawy o samorządzie gminnym na tle sporów powstałych w związku z przyjęciem uchwały zatwierdzającej taryfę.

Olsztyn

W postanowieniu z 8 września br. WSA w Olsztynie przypomniał, że skuteczność wniesienia skargi na uc...