Jak poprawić bezpieczeństwo ruchu w miastach?
Anna Zielińska
Zagrożenie na polskich drogach jest od wielu lat bardzo wysokie. Na przestrzeni ostatnich 10 lat w wypadkach straciło życie 66238 osób, czyli średnio 18 osób dziennie. W 2001 r. wydarzyło się 53799 wypadków (średnio co 10 minut), w których zginęło 5534 osób (15 dziennie) a 68194 zostało rannych (8 w ciągu każdej godziny). Był to już czwarty rok z rzędu, kiedy zanotowano spadek liczby wypadków, zabitych i rannych. Pomimo pozytywnych zmian i podjętych działań zaradczych zagrożenie statystycznego Polaka jest nadal bardzo wysokie (14 zabitych na 100 tys. mk.) i 2-3 razy wyższe niż w innych krajach.
W Polsce znacznie częściej wypadki kończą się śmiercią. W 2001 r. ciężkość wypadków wynosiła 10 zabitych na 100 kolizji i była 3 razy wyższa niż średnia w Europie. Jednak najbardziej od innych krajów różni nas wyjątkowo wysokie zagrożenie pieszych, którzy stanowią 34% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, podczas gdy w krajach Unii Europejskiej piesi to 15% zabitych. Według ekspertów sytuacja pieszych na polskich drogach, a w szczególności w dużych miastach, jest alarmująca! [Rys.: Zagrożenie pieszych w miastach wojewódzkiech w 2001 r. wg wieku.] Z danych statystycznych o wypadkach drogowych (źródło: Biuro Służby Prewencyjnej KG Policji) wynika, że w 2001 r. aż 38689 wypadków (72%) wydarzyło się na o...
Zagrożenie na polskich drogach jest od wielu lat bardzo wysokie. Na przestrzeni ostatnich 10 lat w wypadkach straciło życie 66238 osób, czyli średnio 18 osób dziennie. W 2001 r. wydarzyło się 53799 wypadków (średnio co 10 minut), w których zginęło 5534 osób (15 dziennie) a 68194 zostało rannych (8 w ciągu każdej godziny). Był to już czwarty rok z rzędu, kiedy zanotowano spadek liczby wypadków, zabitych i rannych. Pomimo pozytywnych zmian i podjętych działań zaradczych zagrożenie statystycznego Polaka jest nadal bardzo wysokie (14 zabitych na 100 tys. mk.) i 2-3 razy wyższe niż w innych krajach.
W Polsce znacznie częściej wypadki kończą się śmiercią. W 2001 r. ciężkość wypadków wynosiła 10 zabitych na 100 kolizji i była 3 razy wyższa niż średnia w Europie. Jednak najbardziej od innych krajów różni nas wyjątkowo wysokie zagrożenie pieszych, którzy stanowią 34% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, podczas gdy w krajach Unii Europejskiej piesi to 15% zabitych. Według ekspertów sytuacja pieszych na polskich drogach, a w szczególności w dużych miastach, jest alarmująca! [Rys.: Zagrożenie pieszych w miastach wojewódzkiech w 2001 r. wg wieku.] Z danych statystycznych o wypadkach drogowych (źródło: Biuro Służby Prewencyjnej KG Policji) wynika, że w 2001 r. aż 38689 wypadków (72%) wydarzyło się na o...