Inwestor, w stosunku do którego nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, zgodnie z art. 56 Ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (DzU z 2016 r. poz. 290) jest obowiązany zawiadomić m.in. Państwową Straż Pożarną o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania.

Wśród organów, które powinny uzyskać powiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do jego użytkowania, poza Państwową Strażą Pożarną (PSP), znajdują się również Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Państwowa Inspekcja Pracy. Organy te zajmują stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym.

Zgodnie z wnioskiem

Jeśli chodzi o PSP, organem jest właściwa terenowo Komenda Miejska lub Powiatowa PSP, która w terminie 14 dni od daty otrzymania zawiadomienia, po przeprowadzeniu czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej, zajmuje stanowisko w formie pisma, stwierdzając zgodność (lub nie) wykonania obiektu z dokumentacją techniczno-budowlaną. Niezajęcie stanowiska w ww. terminie traktowane jest jako niezgłoszenie sprzeciwu lub uwag.

Ocena poprawności projektu i jego uzgodnienia jest dokonywana w oparciu o ustawę o ochronie przeciwpożarowej i akty wykonawcze do niej. Czynności kontrolno-rozpoznawcze przeprowadza się na wniosek użytkownika lub inwestora obiektu w zwią...