Śródlądowe drogi wodne odgrywają istotną rolę w transporcie towarów na europejskim i światowym rynku. Wplecione w multimodalną sieć transportową uzupełniają transport kołowy, kolejowy i lotniczy, a ich gospodarcze wykorzystanie przyczynia się do redukcji emisji zanieczyszczeń, obniżenia zużycia energii, zmniejszenia kosztów transportu oraz zwiększenia bezpieczeństwa.

Drogi wodne niekiedy są jedyną możliwością przewozu dużych gabarytowo ładunków i stanowią idealne zaplecze portów morskich. Budowa jednolitego europejskiego obszaru transportu powinna odbywać się w oparciu o synergię wszystkich gałęzi transportu, które niczym sprawnie działający organizm przyniosą poprawę stanu systemu transportu w Europie. Fundament takiej budowy powinno stanowić racjonalne podejście do problemów związanych z ochroną cennych i wrażliwych ekosystemów środowiska naturalnego. W ramach takiego podejścia kluczowe jest zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi oraz rozsądne połączenie wielu dziedzin polityk wspólnotowych, takich jak transport, energetyka czy turystyka, z potrzebą ochrony środowiska przed jego degradacją. Tym bardziej że sektor transportu odpowiada za znaczą ilość szkodliwych emisji do środowiska. Zarazem Europa nie może sobie pozwolić na przestój w budowie nowoczesnego i sprawnego systemu transportu. Transport bowiem ma fundamentalne znaczenie dla konkurencyjności europejskiej gospodarki na rynku globalnym.

Korytarze transporto...