Po obszernej dawce teorii na temat ustawy o ochronie danych osobowych przyszedł czas na jej zastosowanie w praktyce. Będzie ona prezentowana w formie pytań i odpowiedzi. (red.)
 
Czy ustawa o ochronie danych osobowych reguluje kwestie zakresu danych, jakich firma zajmująca się odbieraniem odpadów komunalnych może żądać na potrzeby zawarcia umowy?
Tak, jeśli bowiem w przepisach regulujących działanie podmiotów zajmujących się odbieraniem odpadów komunalnych brakuje wyraźnego uregulowania tej kwestii, wówczas zastosowanie znajdują ogólne wskazówki zawarte w ustawie o ochronie danych osobowych.
Legalność przetwarzania, w tym pozyskiwania danych osobowych uzależniona jest od spełnienia przez administratora danych (np. firmy zajmującej się oczyszczaniem miasta) co najmniej jednej z przesłanek, wymienionych w art. 23 ust. 1 pkt. 1-5 Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Każda z nich ma charakter niezależny, dlatego też spełnienie choć jednej stanowi o zgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych.
Podmiot prowadzący działalność w zakresie m.in. odbierania odpadów komunalnych przetwarza dane osobowe właścicieli nieruchomości, z którymi zawarł umowy na świadczenie tego typu usług. Odbywa się to w celu realizacji tej umowy, tj. w oparciu o przesłankę określoną w art. 23 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Zgodnie z nią, przet...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?