Kary pieniężne za usuwanie bez zezwolenia drzew owocowych z terenu nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków
Ochrona zieleni w sposób nierozerwalny wiąże się z przestrzenią, w której przychodzi jej funkcjonować. Dlatego też, tak ważną rolę w tym procesie odgrywają rozwiązania stanowiące podstawę zagospodarowania przestrzennego.
Drzewa i krzewy są także stałym ?towarzyszem? obiektów najcenniejszych z punktu widzenia tradycji i dorobku kulturalnego. Chodzi o nieruchomości uznane za zabytki, zgodnie z rozwiązaniami wynikającymi z Ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DzU nr 162, poz. 1568, z późn. zm.). Trudno zatem w praktyce zapewnić skuteczną ochronę zieleni i zabytków we wzajemnej izolacji. Dlatego też, uwzględniając przedstawione powiązania ustawodawca w art. 2 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wskazał, że: Ustawa nie narusza w szczególności przepisów o muzeach, o bibliotekach, o języku polskim, Prawa ochrony środowiska, o ochronie przyrody, o gospodarce nieruchomościami, o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Prawa budowlanego, o ochronie danych osobowych i o ochronie informacji niejawnych. Natomiast w art. 83 ust. 2 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2013 r., poz. 627, z późn. zm.) przewidziano, że: Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków. Wprowadzono w ten sposób odstępstwo od zasady, że takie decyzje wydaje organ wykonawczy gminy.