Wysokość kar pieniężnych za zniszczenie lub usunięcie drzew bądź krzewów bez wymaganego zezwolenia do tej pory była mocno zróżnicowana. Ostatnie zmiany w ustawie o ochronie przyrody dają szansę na to, aby ustalać stawki kar w odniesieniu do daty ich popełnienia, uwzględniając przy tym współczynniki różnicujące wysokość opłaty.

Z punktu widzenia organów administracji i podmiotów korzystających ze środowiska bardzo ważnym zagadnieniem jest ustalenie tego, w oparciu o jakie stawki kary pieniężne powinny być wymierzane, gdyż zgodnie z postanowieniami art. 89 ust. 5 ustawy o ochronie przyrody kary nie uiszcza się po upływie pięciu lat od końca roku, w którym upłynął termin jej wniesienia. W praktyce oznacza to, że termin przedawnienia kary pieniężnej za usunięcie lub zniszczenie drzew bądź krzewów zaczyna się liczyć dopiero od momentu, w którym kara została w sposób ostateczny ustalona. W związku z tym po wejściu w życie ustawy o ochronie przyrody występować będzie możliwość orzekania kar pieniężnych również za delikty popełnione długo przed wszczęciem postępowania administracyjnego (jeżeli art. 89 ust. 5 ustawy o ochronie przyrody będzie obowiązywał w niezmienionym kształcie, to mogą to być różnice czasowe sięgające nawet kilkunastu lat).
 
Warianty
W takich przypadkach pojawia się wątpliwość, czy organ wymierzający karę przy u...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?