Pierwszą postacią deliktu administracyjnego, przewidzianą w art. 88 ust. 1 pkt 1 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU nr 92, poz. 880 ze zm.), jest zniszczenie zieleni spowodowane niewłaściwym wykonywaniem robót ziemnych, wykorzystaniem sprzętu mechanicznego i urządzeń technicznych oraz zastosowaniem środków chemicznych.
Podstawą przypisania odpowiedzialności za delikt administracyjny jest po pierwsze wadliwość postępowania. I tak w odniesieniu do robót ziemnych, sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych rozstrzyga niewłaściwość ich wykonywania lub stosowania. Ta niewłaściwość nie jest winą w rozumieniu prawa karnego czy cywilnego, ale czysto obiektywnie ujętą wadliwością postępowania, które jest sprzeczne z powszechnie przyjmowanymi regułami wykonywania robót ziemnych, wykorzystania sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych. Czyn wyczerpuje znamiona deliktu w pierwszej postaci, jeżeli następstwem owej niewłaściwości było zniszczenie terenów zieleni albo drzew lub krzewów. Jeśli zaś chodzi o drugą postać deliktu, to tu mamy do czynienia z kryterium normatywnym – Rozporządzenie Ministra Środowiska z 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (DzU nr 230, poz. 1960), które wskazuje, jakie środki chemiczne...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?