Ustawa Prawo budowlane mówi: „Obiekt budowlany należy [...] utrzymywać w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej”. Maksimum bezpieczeństwa na placu zabaw jest zapewnione, gdy urządzenia posiadają certyfikaty, deklaracje zgodności lub atesty i rzeczywiście są wykonane zgodnie z wymogami norm. Plac zabaw został zamontowany przez producenta bądź jego upoważnionego przedstawiciela, zgodnie z instrukcjami instalacji i przy zastosowaniu właściwych nawierzchni.
Produkcja oraz montaż urządzeń zgodnie z wymogami norm są z jednej strony dobrowolne – mówi o tym ustawa o normalizacji – z drugiej strony trudno sobie wyobrazić bezpieczny plac zabaw, który nie spełnia wymogów norm.
Kontrola zastosowania właściwej nawierzchni głownie polega na określeniu, jaka nawierzchnia powinna być zastosowana przy danym urządzeniu. Jest to uzależnione od „wysokości swobodnego upadku”, czyli od wysokości, na jakiej dziecko może stać, siedzieć lub wisieć, korzystając z urządzenia zabawowego, przy czym należy uwzględnić nietypowe zachowania. Następnie powinno się sprawdzić, czy zastosowana nawierzchnia odpowiada wymogom normy. W przypadku nawierzchni sypkich należy zbadać grubość nawierzchni, a w przypadku nawierzchni syntetycznych trzeba zweryfikować, czy wykonawca...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?