Mimo że klauzule społeczne wprowadzono do polskiego systemu zamówień publicznych już w 2009 r. (poprzez nowelizację ustawy o spółdzielniach socjalnych), w praktyce stosuje się je w niewielkim zakresie. A szkoda, gdyż ogólnie można określić, że klauzule społeczne stanowią kryteria, jakie ? obok ceny i jakości ? zamawiający może wskazać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ).

Według danych Urzędu Zamówień Publicznych (UZP), klauzule społeczne zawierało w 2010 r. tylko 2,7% prowadzonych postępowań1. Bez wątpienia jest to zbyt mało, dlatego stan ten powinien ulec zmianie.

Klauzule występują od wielu lat w ustawodawstwie unijnym. Chodzi przede wszystkim o postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/18/WE z 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE z 30 kwietnia 2004 r. L 134/114). W preambule tego aktu prawnego (pkt 28) zostało m.in. zaznaczone, że ?zatrudnienie i praca stanowią kluczowe elementy gwarantujące wszystkim równe szanse i przyczyniające się do integracji społeczeństwa. W tym kontekście zakłady pracy chronionej oraz programy pracy chronionej skutecznie przyczyniają się do integracji lub reintegracji osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Jednakże zakłady takie mogą być niezdolne do uzyskania zamówień w normalnych warunkach konkurencji. W konsekwen...