Instytucja koncesji na roboty budowlane wprowadzona została do polskiego systemu zamówień publicznych na mocy Ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Ostatnia nowelizacja tego aktu prawnego z 7 kwietnia 2006 r. zmodyfikowała jednak zasady udzielania tych zamówień.

Na początku warto przypomnieć, że przedmiotem zamówienia polegającego na udzieleniu koncesji mogą być tylko roboty budowlane, a wynagrodzeniem za ich wykonanie jest prawo do eksploatacji obiektu budowlanego albo takie prawo wraz z zapłatą. Możliwość realizacji wszelkich robót budowlanych poprzez udzielanie koncesji jest zatem ograniczone przez przewidziane w niej formy wynagrodzenia. Koniecznym bowiem składnikiem wynagrodzenia jest prawo do eksploatacji obiektu.
Pod pojęciem „eksploatacji” rozumie się nie tyle wykorzystywanie obiektu na potrzeby własne, co czerpanie korzyści z eksploatacji i zarządzania obiektem, obejmującej prawo do jego wynajmowania oraz pobierania pożytków na podstawie innych umów z osobami trzecimi.
Koncesja może odnosić się albo do łącznego zaprojektowania i wykonania robót budowlanych przez koncesjonariusza, albo wykonania samych robót budowlanych. Podkreślić jednak należy, że ogłoszenie koncesji na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w jednym postępowaniu nie jest obligatoryjne. Decyzję w tym zakresie podejmuje zamawiający. Zamówienia na sporządzenie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych mogą być udzielone p...