Cieszący się olbrzymim powodzeniem na całym świecie, a niedoceniany w kraju tryb wykonywania zadań publicznych w oparciu o koncesję na usługi stanowi bardzo efektywny instrument w osiąganiu redukcji kosztów i podnoszeniu jakości usług publicznych, z jednoczesnym ulepszeniem technicznego stanu aktywów.

Prawdopodobnie już wkrótce władze regionalne, a być może nawet centralne będą zmuszone zastosować takie podejście w celu bardziej oszczędnego gospodarowania środkami budżetowymi, których poważna część przeznaczana jest na wynagrodzenia pracowników urzędów oraz podległych im zakładów budżetowych.

W warunkach, kiedy kompetencja branżowa przedsiębiorstw sektora prywatnego oraz sfera usług stają się coraz bardziej profesjonalne i konkurencyjne, nadchodzi okres, w którym wieloletni outsourcing usług staje się pokusą dla sektora publicznego. Tego typu rozwiązania są tym śmielsze, im bardziej władze odczuwają presję podatników (czytaj: wyborców zainteresowanych sposobem, w jaki państwo wydaje pieniądze z podatków). Przykładem odważnego outsourcingu w trybie koncesjonowania usług publicznych jest Wielka Brytania, gdzie od kilkunastu lat nawet biura paszportowe nie są obsługiwane przez drogich w utrzymaniu urzędników państwowych, a zostały przekazane w koncesję prywatnemu sektorowi.

Tendencje krajowe

Obecnie wśród samorządów przeważa pogląd o słuszności zlecania usług publicznych własnym zakładom budżetowym. ...