Zatruwanie powietrza przez samochody stało się na tyle groźne, że wiele europejskich miast stara się różnymi sposobami ograniczać ruch samochodowy. Jednym z pomysłów na zmniejszenie zawartego w powietrzu drobnego pyłu oraz dwutlenku azotu jest wdrożenie stref ekologicznych.

W Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (tzw. CAFE) zapisano, że mając na względzie ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska jako całości, szczególnie ważna jest walka z emisjami zanieczyszczeń u źródła oraz identyfikacja i wdrażanie na szczeblu lokalnym, krajowym i wspólnotowym najskuteczniejszych środków mających na celu redukcję emisji. Ponadto należy utrzymać jakość powietrza tam, gdzie jest ona dobra, lub ją poprawić w przypadku, gdy cele dotyczące jakości powietrza nie są osiągane.

W dyrektywie CAFE ustanowiono też wartości dopuszczalne dla zanieczyszczenia powietrza w celu ochrony zdrowia obywateli oraz środowiska. Są to m.in. wartości dopuszczalne dla drobnego pyłu i dwutlenku azotu. Niespełnienie standardów jakości powietrza, które są określone w prawie unijnym, może kosztować Polskę nawet 4 mld zł kary.

Realne zagrożenie

Z doniesień medialnych wynika, że ok. 40 mln ludzi w 115 największych miastach UE oddycha powietrzem niespełniającym dopuszczalnych norm WHO. Europejska Agencja Środowiska podaje, że 43% stac...