Ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne szereg obowiązków, w tym zwłaszcza na płaszczyźnie informacyjnej. Realizują je, niestety, tylko nieliczni. To zaś może niebawem wzbudzić zainteresowanie ze strony UOKiK-u.

Wspomniana ustawa weszła w życie 25 grudnia 2014 r. i stanowi efekt implementacji przez polskiego ustawodawcę dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2011/83/UE z 25 października 2011 r. Akt ten należy uznać nie tyle za rewolucyjny, co za idący o kolejny krok dalej w ramach ewoluowania i tak już znaczącej ochrony konsumentów. Nasz krajowy prawodawca niewątpliwie traktuje omawianą grupę podmiotów w sposób szczególny. Kompleksowa ocena takiego kierunku regulacji prawnych wymaga jednak odrębnych rozważań, wykraczających poza ramy niniejszej publikacji.

Wracając do samej ustawy ? rok od jej wejścia w życie to okazja do podsumowań, a w szczególności zasygnalizowania praktycznych problemów, związanych z realizacją obowiązków nałożonych na przedsiębiorców, w tym także świadczących usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Niewystarczająca wiedza

Świadomość przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych na płaszczyźnie prawa konsumenckiego wydaje się ciągle stosunkowo znikoma. Mimo znaczącej aktywności UOKiK-u, wielu publikacji oraz równie bogatego orzecznictwa SOKiK przedsiębiorstwa w branży nadal dopuszczają się licznych naruszeń zbiorowyc...