Kryzys w branży
Na początku 2016 r. weszła w życie najważniejsza część ustawy nowelizującej ustawę o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Branża z obawami planowała swoje funkcjonowanie w 2016 r. i następnych latach, zwłaszcza ze względu na wspomnianą nowelizację ustawy oraz bardzo duży spadek cen głównego surowca ? złomu. Zwieńczeniem złych wiadomości było zakończenie przyznawania dopłat do demontowanych pojazdów. Ostatnie wypłaty za 2015 r. będą dokonywane do końca 2016 r.
Złotówkowe umowy
Pomimo piętrzących się przeciwności (m.in. takich jak podniesienie obowiązkowego poziomu odzysku i recyklingu), właściciele stacji demontażu pojazdów widzieli szanse na utrzymanie się na rynku. Artykuł 11a ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji wprowadza obowiązek zawarcia w umowach o zapewnienie sieci zapisu odnośnie ponoszenia przez wprowadzających pojazdy kosztów zagospodarowania odpadów z pojazdów wycofanych z eksploatacji o wartości ujemnej lub zerowej. Stowarzyszenie EKO-AUTO przygotowało odpowiednie dokumenty dla swoich członków oraz prowadziło szeroką kampanię informacyjną na temat nowych możliwości bilansowania działalności stacji demontażu. Wprawdzie można by dyskutować o istocie zapisów nowelizowanej ustawy oraz zasadności wdrażania ich w obecnych realiach rynkowych, niemniej zostały podjęte działania, aby w ramach obowiązującego prawa stacje demontażu mogły funkcjonować na...