Rewolucja ?śmieciowa? stanowiła wyzwanie dla samorządów zarówno pod względem stworzenia modelu gospodarki odpadami komunalnymi, jak i zorganizowania struktur administracyjnych realizujących zadania. Powstałe systemy gminne, w obliczu zmian ustawowych, mogą ulec zmianie.

Zainicjowana w 2011 r. reforma gospodarki odpadami komunalnymi ? określana niekiedy mianem tzw. rewolucji śmieciowej ? pod wieloma względami stanowiła ogromne wyzwanie dla jednostek samorządu terytorialnego. Dotyczyło to nie tylko stworzenie optymalnego modelu gospodarki odpadami komunalnymi, pozwalającego na zrealizowanie wyznaczonych celów, w tym w zakresie osiągnięcia określonych ustawowo poziomów odzysku i recyklingu. Dotyczyło to także zorganizowania odpowiednich struktur administracyjnych, odpowiedzialnych za wykonywanie nowych zadań. Model podstawowy zakładał, iż zadania te będę realizowane przez urząd gminy (urząd miasta), stanowiący aparat pomocniczy wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W tym celu poszerzono zakres zadań istniejących wydziałów (np. w Szczecinie kluczowe zadania powierzono ostatecznie Wydziałowi Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska) bądź utworzono nowe komórki organizacyjne (np. w Bydgoszczy powołano w strukturach Urzędu Miasta Biuro Zarządzania Gospodarką Odpadami Komunalnymi). Tego typu rozwiązania funkcjonują w zdecydowanej większości gmin.

Gminna współpraca

Niektóre gminy zdecydowały się na podj...