Poniżej prezentujemy pytania i odpowiedzi udzielone przez redakcję Forum Dyskusyjnego Wodociągów Polskich po konsultacjach z Mirosławem Krzyszczakiem.
(red.)


Prowadzę zakład budżetowy „Gminne Wodociągi i Kanalizacja”. Przed miesiącem burmistrz wydał zarządzenie nakazujące przejęcie do 31 marca br. wszystkich umów o dostawę wody i odbiór ścieków od równoległego zakładu budżetowego zajmującego się głównie problematyką mieszkaniową. Ów zakład od dłuższego czasu wyraźnie do tego zmierzał. Czy mogę czuć się zmuszony do działania na bazie przepisu art. 6 ust. 7 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę? Bronię się przepisami art. 6 ust. 6 tej ustawy.

Zarządzenie burmistrza w tym przypadku jest nieprawidłowe. Przekazywanie umów jest niemożliwe. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma natomiast ustawowy obowiązek prowadzenia rozliczeń i odczytów wodomierzy „lokalowych” rozliczanych dotychczas przez zarządcę komunalnego, jednakże w warunkach określonych przepisem art. 6 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę (DzU z 2001 nr 72, poz. 747).

Jaką marżę zysku może przyjąć spółka w kalkulacji ceny ścieków do ustalania taryfy? Czy są jakieś akty prawne regulujące wysokość tej marży?

Obowiązujące przepisy prawa nie regulują wysokości marży zysku, jaką może przyjąć przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne na etapie ustalania poziomu niezbędnych przychodów. Kwestia...