Magiczny „Zielony zakątek”
„Ptasia ostoja”, „Obserwatorium Kosa Ciekawskiego”, „Skrzynia zmysłów” – to tylko niektóre elementy ogrodu Szkoły Podstawowej nr 18 w Elblągu, który nazwany został „Zielonym zakątkiem”. Powstał on we wrześniu 2009 r. i mieści się na terenie byłego szkolnego parkingu.
Podzielono go na kilka stref, w których uczniowie mogą uczyć się nie tylko przyrody i ekologii, ale także geografii i matematyki. Zresztą mogą w nim się odbywać lekcje z każdego przedmiotu, bo znajdują się tu potrzebne do nauki ławki i tablica.
Jak w prawdziwym ogrodzie, dzieci nie tylko się uczą, ale również pielęgnują rośliny, uprawiają grządki i zbierają owoce. W niektórych pracach, takich jak przekopywanie grządek czy sadzenie drzew i krzewów, uczniom pomagają rodzice i nauczyciele.
Dla każdego coś dobrego
W ogrodzie stoi „Skrzynia zmysłów”, w której uczniowie uprawiają zioła. Dzięki tablicom edukacyjnym, które szkoła wygrała m.in. w Konkursie „Przeglądu Komunalnego” o Puchar Recyklingu, dzieci mogą się dowiedzieć, co to jest fitoterapia i jakie właściwości lecznicze posiadają zioła. Ale to nie jedyne tablice, jakie stają w ogrodzie. Kilka z nich poświęcono ptakom – opisują ich wędrówki, przedstawiają gatunki śpiewające, żyjące w mieście czy drapieżne. Ustawione są one dookoła, tworząc pewnego rodzaju parawan, który przydaje się w grach i zabawach. Aby dzieci jeszcze lepiej mogły poznać życie ptaków, wybudowana została „Ptasia ostoja”, a w niej budki na drzewach oraz karmniki.
Dzięki Nadleśnictwu z Elbląga, które przywiozło z lasu powalone drzewo, w ogrodzie utworzono strefę „Drugie życie drzewa”. Pozwala ona dzieciom porównywać ekosystemy żyjące w martwym i żywym drzewie oraz poznać zarówno wartość biocenotyczną martwych drzew, jak i fazy ich rozkładu.
W ogrodzie szkolnym założono „Obserwatorium Kosa Ciekawskiego”. To tutaj uczniowie badają różnorodność biologiczną oraz zdobywają i doskonalą umiejętności obserwowania i analizowania zjawisk przyrodniczych. Dzieci – podnosząc pieńki drzew – podglądają życie, które toczy się w ziemi, a tablice ekologiczne pomagają zidentyfikować zwierzęta żyjące w glebie. Częścią obserwatorium jest kompostownik, w którym zamontowano specjalnie odsuwaną pokrywę i szklaną ściankę, dzięki którym można obserwować procesy rozkładu materii organicznej oraz przekonać się, że ogryzek rozkłada się dużo szybciej niż drewno, a plastik w ogóle nie podlega tym procesom. Podobną szybę zamontowano przy próchniejącym pniu oraz w wierzchniej warstwie gleby.
W „Zielonym zakątku” znajduje się także lapidarium „Wzdłuż granic Polski”, które zbudowane jest w kształcie delty Wisły. Dzieci poznają tu kierunki świata, a dzięki tablicom mogą rozpoznać rodzaje skał i dowiedzieć się, jakie organizmy żyją w polskich wodach. W ogrodzie jest także kącik recyklingowy, w którym znajdują się pojemniki do selektywnej zbiórki oraz tablice informujące, jak prawidłowo segregować odpady.
Nauka przez zabawę
Szkoła przygotowuje także kącik meteorologiczny. Wszystko w ogrodzie jest tak zaplanowane, aby uczniowie mogli wynieść z niego jak najwięcej wiedzy.
Ogród to miejsce, w którym uczniowie pogłębiają swoją wiedzę, uczą się dobrych nawyków i ekoodpowiedzialności, jednocześnie dobrze się przy tym bawiąc. Nie tylko oni i nauczyciele korzystają z „Zielonego zakątka”. Służy on również szkolnej kuchni: obiady są przyprawiane ziołami ze „Skrzyni zmysłów”, a część resztek jedzenia trafia do kompostownika.
Aleksandra Kowalczyk
Przedłużono termin nadsyłania Deklaracji udziału w Konkursie o Puchar Recyklingu do 31 lipca br. Deklaracje można pobrać na www.pucharrecyklingu.pl
|