Tadeusz Kopta

"Miasta rowerowe miastami przyszłości"1 - to tytuł publikacji wydanej przez Komisję Europejską. Wyrażone w niej poglądy bardzo odbiegają od opinii prezentowanych przez włodarzy niektórych polskich miast. Często w naszym kraju sprawy idą w przeciwnym kierunku niż zrównoważony rozwój, wymagany przez Konstytucję RP, Politykę ekologiczną państwa, ustawę o planowaniu przestrzennym, Agendę 21, dokumenty Unii Europejskiej, ONZ, OECD, WHO, Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu wielokrotnie cytowane na łamach polskiej prasy specjalistycznej.


Nie tylko dokumenty, ale Europejski Dzień Bez Samochodu czy też Europejski Klub Miast Bez Samochodu są konkretnymi inicjatywami Komisji Europejskiej, zachęcającymi samorządy do podjęcia działań na rzecz ograniczenia ruchu samochodowego. Przy takiej konfrontacji rodzi się pytanie, czy Polska rzeczywiście zmierza w kierunku Unii Europejskiej? Aby nie być gołosłownym zaprezentuję wypowiedź Piotra Uszoka (PK 09/2001 - "Punkt widzenia" s. 17), prezydenta Katowic, prezesa Związku Miast Polskich i skonfrontuję ją z treścią publikacji firmowanej przez Komisję Europejską. Piotr Uszok mówi m.in., iż Ulice są tu wąskie, posiadają wiele skrzyżowań, a drogi były budowane głównie z myślą o obsłudze lokalnej, a więc są kompletnie nie przystosowane do prowadzenia ciężkiego ruchu. Włodarze Katowic stanęli zatem przed trudnym wyzwaniem: musieli podjąć historyczną uchwałę o nadaniu priorytetu inwest...