To nowe podejście pozwala na ponowne przemyślenie naszego podejścia do korzystania z materiałów w miastach. Prowadzi to do zupełnie nowych sposobów tworzenia wartości, a także możliwości wspierania kluczowych priorytetów władz miejskich wokół mieszkalnictwa, mobilności i rozwoju gospodarczego ? czytamy we wstępie do tego dokumentu. To tylko jeden z przykładów wielu inicjatyw europejskich i światowych, które pokazują, jak duży potencjał przejścia na GOZ drzemie na terenach zurbanizowanych.

Miasta i obszary miejskie są obecnie domem dla ponad 70% wszystkich Europejczyków. Oprócz bycia motorem innowacji i gospodarki, są również polem bitwy wielu walk społecznych XXI wieku. Odgrywają zasadniczą rolę w rozwoju GOZ-u, a także umożliwiają prowadzenie działań, za pomocą których oddziaływać można zarówno na konsumentów, jak i na przedsiębiorstwa.

Zarządzanie, ułatwienia dla przedsiębiorców, zamówienia publiczne, konsumpcja i gospodarowanie surowcami są zagadnieniami mającymi wpływ na rozwój koncepcji GOZ w miastach ? czytamy z kolei w opublikowanym w listopadzie 2018 r. Planie działań Agendy Miejskiej dla UE w zakresie GOZ-u. Zaproponowano w nim niewiążące propozycje dla europejskich miast, które powinny przyczynić się do przejścia na GOZ.

By w miastach dokonała się rzeczywista transformacja w kierunku GOZ-u, poza wieloma innymi czynnikami konieczne jest przeorganizowanie modelu funkcjonowania tych, którzy są uczestnikami tej wspólnej przestrzeni, c...