Prawo powinno się zmieniać wtedy, gdy w wyniku doświadczeń zauważa się jego istotne niedoskonałości, gdy podmioty, których dotyczy, zgłaszają niedoskonałości zapisów obowiązujących, potrzebę wykreślenia obowiązujących regulacji lub wprowadzenia nowych. W przypadku regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków rady gminy po raz trzeci, w czasie 16 lat obowiązywania ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, masowo uchwalają te specyficzne przepisy prawa miejscowego, choć zarówno świadczące usługi przedsiębiorstwa, jak i odbiorcy usług, istotnych uwag do przepisów obowiązujących nie deklarują. 

Znacznie ważniejszym od przygotowywania nowych uchwał wydaje się przeprowadzenie analiz i oceny regulaminowych zapisów i dopiero w świetle jej wyników postawienie pytania,  czy i w jakim stopniu należy je zmienić. W artykule chcę przedstawić analizy dotyczące dwóch punktów regulaminowych, dotyczących minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo.  
Jak mierzyć poziom usług?
W zapomnianej dziś książce, wydanej w 2000 r. przez Izbę Gospodarczą ?Wodociągi Polskie?, przesłanej do przedsiębiorstw będących członkami Izby, zespół kierowanej przez prof. Marka Romana Rady ds. Standardów regulacji ekonomicznej, dostępności usług oraz metodologii ustalania opłat w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym, zaprezentował wyniki prac nad opracowaniem standardów dla usłu...