Wizjonerskie podejście do tworzenia produktu i poszukiwanie dróg jego zbycia pozwalają na dokładniejsze zaplanowanie wstępnego etapu działalności gospodarczej.

Przy tworzeniu wizji przedsiębiorstwa pomocny jest model wypracowany przez Alexandra Osterwaldera, amerykańskiego teoretyka biznesu, oraz Yvesa Pigneura, współautora modelu biznesowego Canvas, skierowanego raczej do dużego biznesu, a nie do nowo powstałych podmiotów. Model ten został zmodyfikowany przez Asha Mauraya, który dojrzał możliwości wykorzystania go w przypadku start-upów i tworzonych właśnie produktów. Oba modele pomagają w początkowej fazie, w której nie skupiamy się jeszcze na dokładniejszym wyliczaniu rachunku kosztów czy korzyści finansowych dla przedsiębiorstwa.

Model Canvas

Proponowany przez Osterwaldera model Canvas skoncentrowany jest na tworzeniu wartości definicji produktu oraz segmentu klienta. Istotne jest dotarcie do klienta poprzez takie elementy jak: kanały dystrybucji i komunikacji, sposoby budowania relacji z dostawcami i klientami, tworzenie partnerstw, dobór kluczowych partnerów, określenie strumienia przychodów oraz kosztów. Model pozwala na przeprowadzenie szybkiej oraz systematycznej analizy, względnie symulacji, wprowadzanego na rynek produktu w formie towaru lub usługi czy też przedsiębiorstwa. Zasada modelu jest prosta i skupiona na tworzeniu pozycji wartości produktu. Pozwala on z jednej strony szerzej spojrzeć na ...