Największa w kraju akcja promująca selektywną zbiórkę odpadów
VII edycja Konkursu „Przeglądu Komunalnego” o Puchar Recyklingu
Kierując się uwagami uczestników i ekspertów zasiadających w Kapitule Konkursu, opracowano nowy regulamin. Zmieniono go tak, by uatrakcyjnić rywalizację i zachęcić nowe podmioty do wzięcia udziału w Konkursie.
Regulamin precyzyjnie określa wymagania dotyczące przekazywanej dokumentacji konkursowej, przez co sprawnie i obiektywnie będą oceniane zgodności deklarowanych danych ze stanem faktycznym. Podstawowe kryterium oceny w bieżącej edycji Konkursu stanowić będzie masa zebranego surowca wtórnego metodą selektywnej zbiórki oraz masa w przeliczeniu na jednego mieszkańca obszaru objętego zbiórką. Dane muszą być poświadczone przez wójta, burmistrza lub prezydenta odpowiednimi dokumentami z terenu, na którym podmiot posiada decyzje na odbieranie odpadów, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości, lub/i zbieranie odpadów, zgodnie z ustawą o odpadach. Oprócz tego każdy podmiot, przystępujący do Konkursu, winien złożyć oświadczenie, iż nie prowadzi punktu skupu odpadów ani nie zbiera odpadów od innych podmiotów odbierających i zbierających odpady.
Po raz pierwszy w tym roku wręczona zostanie statuetka „Tygrysa Recyklingu”. Tytuł ten przyznawany będzie podmiotom z grona dotychczasowych laureatów Pucharów Recyklingu. Pretendent do tytułu winien zgłosić uczestnictwo w bieżącej edycji we wszystkich kategoriach i udokumentować progres tonażu selektywnie zebranych surowców w stosunku do roku poprzedniego.
O komentarz do wprowadzonych zmian poprosiliśmy przedstawiciela Związku Miast Polskich, fundatora jednego z Pucharów Recyklingu, Mariana Stani, wiceprzewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska Związku.
Zaproponowane w regulaminie zapisy mają służyć wyeliminowaniu działań, w których podmioty ubiegające się o nagrody przedstawiają swoje osiągnięcia, jednak w sposób znacząco ograniczający możliwość ich zweryfikowania przez Kapitułę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, organy uprawnione do wydawania (zatwierdzania) decyzji na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i odbierania odpadów mają nadzór nad tym, czym zajmuje się dany podmiot. Nadzór dotyczy zarówno zakresu, jak i poziomu świadczonych usług. Za przykład niech posłuży możliwość wykazywania w zgłoszeniach konkursowym określonych ilości zebranych (a właściwie odebranych) surowców wtórnych pozyskanych w zorganizowanej przez dany podmiot selektywnej zbiórce na równi z odpadami przyjętymi (kupionymi, czyli właściwie zebranymi) od innych podmiotów z terenów sąsiednich gmin.
Musi być stworzony mechanizm weryfikujący jakie ilości odpadów dany podmiot pozyskał metodą selektywnej zbiórki, w odniesieniu do realnych możliwości ich pozyskania na danym terenie przy zastosowaniu danego systemu i poniesieniu odpowiednich nakładów finansowych, a jakie pozyskał innymi drogami (np. poprzez zakup od innych podmiotów). Bez tego ilości wykazywane przez podmioty we wnioskach konkursowych mogą być nie do końca prawdziwe i faktycznie nie potwierdzać ich zaangażowania (również finansowego) w prowadzone przez siebie działania.
Zilustrujmy to na przykładzie. W pięciotysięcznej gminie Policzna prywatna firma „Polerek” uzyskała decyzję wójta na odbieranie odpadów komunalnych na terenie gminy oraz decyzję starosty powiatu lubartowskiego na zbieranie i transport odpadów. Mimo wydanej decyzji „Polerek” de facto nie odbiera odpadów od mieszkańców gminy Policzna, a koncentruje się na prowadzeniu działalności w zakresie ich zbierania. Prowadzi punkt skupu surowców wtórnych, w którym przyjmuje odpady od osób prywatnych i podmiotów gospodarczych. Do punktu skupu, czyli miejsca zbierania, trafiają surowce wtórne z kilku okolicznych gmin. Firma „Polerek” przystępuje do Konkursu o „Puchar Recyklingu” i przedkłada dokumenty, wykazując określony tonaż zebranych odpadów, oraz oświadcza, że odpady pochodzą z selektywnej zbiórki zorganizowanej na terenie gminy Policzna. Tak naprawdę mamy do czynienia z odpadami zebranymi w punkcie skupu, pochodzącymi w większości od podmiotów gospodarczych z terenu kilku gmin (prowadzących bądź swoje punkty skupu, bądź selektywną zbiórkę odpadów na terenach swoich gmin).
Po przeliczeniu ilości tak „selektywnie zebranych” odpadów na jednego mieszkańca gminy Policzna okazuje się, że podmiot posiada bardzo wysoki wskaźnik zebranych surowców wtórnych i uzyskuje tytuł lidera.
Kierując się zasadą ograniczonego zaufania, zapewniamy wszystkim uczestnikom Konkursu równe szanse na zdobycie nagród, które – jak powszechnie wiadomo – podwyższają zaufanie kontrahentów do przedsiębiorcy oraz przyczyniają się do budowania solidnej marki i wizerunku nagradzanych podmiotów.
Regulamin VII edycji Konkursu w jego pełnym brzmieniu oraz Deklaracja udziału dostępne są na stronie www.abrys.pl/konkurs i w siedzibie redakcji.
Romana Musielak
Kierując się uwagami uczestników i ekspertów zasiadających w Kapitule Konkursu, opracowano nowy regulamin. Zmieniono go tak, by uatrakcyjnić rywalizację i zachęcić nowe podmioty do wzięcia udziału w Konkursie.
Regulamin precyzyjnie określa wymagania dotyczące przekazywanej dokumentacji konkursowej, przez co sprawnie i obiektywnie będą oceniane zgodności deklarowanych danych ze stanem faktycznym. Podstawowe kryterium oceny w bieżącej edycji Konkursu stanowić będzie masa zebranego surowca wtórnego metodą selektywnej zbiórki oraz masa w przeliczeniu na jednego mieszkańca obszaru objętego zbiórką. Dane muszą być poświadczone przez wójta, burmistrza lub prezydenta odpowiednimi dokumentami z terenu, na którym podmiot posiada decyzje na odbieranie odpadów, zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości, lub/i zbieranie odpadów, zgodnie z ustawą o odpadach. Oprócz tego każdy podmiot, przystępujący do Konkursu, winien złożyć oświadczenie, iż nie prowadzi punktu skupu odpadów ani nie zbiera odpadów od innych podmiotów odbierających i zbierających odpady.
Po raz pierwszy w tym roku wręczona zostanie statuetka „Tygrysa Recyklingu”. Tytuł ten przyznawany będzie podmiotom z grona dotychczasowych laureatów Pucharów Recyklingu. Pretendent do tytułu winien zgłosić uczestnictwo w bieżącej edycji we wszystkich kategoriach i udokumentować progres tonażu selektywnie zebranych surowców w stosunku do roku poprzedniego.
O komentarz do wprowadzonych zmian poprosiliśmy przedstawiciela Związku Miast Polskich, fundatora jednego z Pucharów Recyklingu, Mariana Stani, wiceprzewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska Związku.
Zaproponowane w regulaminie zapisy mają służyć wyeliminowaniu działań, w których podmioty ubiegające się o nagrody przedstawiają swoje osiągnięcia, jednak w sposób znacząco ograniczający możliwość ich zweryfikowania przez Kapitułę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, organy uprawnione do wydawania (zatwierdzania) decyzji na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i odbierania odpadów mają nadzór nad tym, czym zajmuje się dany podmiot. Nadzór dotyczy zarówno zakresu, jak i poziomu świadczonych usług. Za przykład niech posłuży możliwość wykazywania w zgłoszeniach konkursowym określonych ilości zebranych (a właściwie odebranych) surowców wtórnych pozyskanych w zorganizowanej przez dany podmiot selektywnej zbiórce na równi z odpadami przyjętymi (kupionymi, czyli właściwie zebranymi) od innych podmiotów z terenów sąsiednich gmin.
Musi być stworzony mechanizm weryfikujący jakie ilości odpadów dany podmiot pozyskał metodą selektywnej zbiórki, w odniesieniu do realnych możliwości ich pozyskania na danym terenie przy zastosowaniu danego systemu i poniesieniu odpowiednich nakładów finansowych, a jakie pozyskał innymi drogami (np. poprzez zakup od innych podmiotów). Bez tego ilości wykazywane przez podmioty we wnioskach konkursowych mogą być nie do końca prawdziwe i faktycznie nie potwierdzać ich zaangażowania (również finansowego) w prowadzone przez siebie działania.
Terminarz VII edycji Konkursu o Puchar Recyklingu
|
Zilustrujmy to na przykładzie. W pięciotysięcznej gminie Policzna prywatna firma „Polerek” uzyskała decyzję wójta na odbieranie odpadów komunalnych na terenie gminy oraz decyzję starosty powiatu lubartowskiego na zbieranie i transport odpadów. Mimo wydanej decyzji „Polerek” de facto nie odbiera odpadów od mieszkańców gminy Policzna, a koncentruje się na prowadzeniu działalności w zakresie ich zbierania. Prowadzi punkt skupu surowców wtórnych, w którym przyjmuje odpady od osób prywatnych i podmiotów gospodarczych. Do punktu skupu, czyli miejsca zbierania, trafiają surowce wtórne z kilku okolicznych gmin. Firma „Polerek” przystępuje do Konkursu o „Puchar Recyklingu” i przedkłada dokumenty, wykazując określony tonaż zebranych odpadów, oraz oświadcza, że odpady pochodzą z selektywnej zbiórki zorganizowanej na terenie gminy Policzna. Tak naprawdę mamy do czynienia z odpadami zebranymi w punkcie skupu, pochodzącymi w większości od podmiotów gospodarczych z terenu kilku gmin (prowadzących bądź swoje punkty skupu, bądź selektywną zbiórkę odpadów na terenach swoich gmin).
Po przeliczeniu ilości tak „selektywnie zebranych” odpadów na jednego mieszkańca gminy Policzna okazuje się, że podmiot posiada bardzo wysoki wskaźnik zebranych surowców wtórnych i uzyskuje tytuł lidera.
Kierując się zasadą ograniczonego zaufania, zapewniamy wszystkim uczestnikom Konkursu równe szanse na zdobycie nagród, które – jak powszechnie wiadomo – podwyższają zaufanie kontrahentów do przedsiębiorcy oraz przyczyniają się do budowania solidnej marki i wizerunku nagradzanych podmiotów.
Regulamin VII edycji Konkursu w jego pełnym brzmieniu oraz Deklaracja udziału dostępne są na stronie www.abrys.pl/konkurs i w siedzibie redakcji.
Romana Musielak